Särskilt begåvade elever: En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever
Abstract
Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Program och/eller kurs: SPP610
Nivå: Avancerad nivå
Termin/år: Ht/2018
Handledare: Alli Klapp
Examinator: Göran Söderlund
Rapport nr: HT18-2910-285-SPP610
Nyckelord: Särskild begåvning; Stödmaterial; Diskurs
Syfte:
Syftet med denna studie är att belysa vilka innebörder som Skolverkets
stödmaterial tilldelar särskilt begåvade elever utifrån hur innehållet är konstruerat och hur de särskilt begåvade eleverna framställs.
Med utgångspunkt i syftet utgår studien utifrån följande frågeställningar:
● Hur beskrivs särskilt begåvade elever i Skolverkets stödmaterial om
särskilt begåvade elever? Vilka diskurser framkommer på textnivå?
● Hur skrivs de särskilt begåvade elevernas behov fram i Skolverkets
stödmaterial om särskilt begåvade elever i den diskursiva praktiken?
Teori & metod:
Utgångspunkten för studiens teoretiska ansats är socialkonstruktivismen vilken
diskursanalys som forskningsteori kan anses grundas på. Utifrån kritisk
diskursanalys som metod behandlas studiens empiri: Skolverkets stödmaterial
om särskilt begåvade elever. Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade
elever består av 11 delar som tillsammans utgör en helhet. Stödmaterialet har
tagits fram på uppdrag av regeringen med syfte att förbättra skolors arbete med
att främja särskilt begåvade elevers lärande och kunskapsutveckling. Studien
behandlar hur språket i Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever
beskriver de särskilt begåvade eleverna och därmed konstruerar uppfattningar om dem. Resultatet har analyserats utifrån texten med fokus på hur särskilt begåvade elever beskrivs. Resultatet har även granskas utifrån en analys av den diskursiva praktiken. Det innebär en analys av hur Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever konsumeras och produceras.
Resultat:
Resultatet av studien är att diskursen om särskilt begåvade elever som den framkommer i Skolverkets stödmaterial är mångtydig med flertalet tolkningsmö
Degree
Student essay