dc.description.abstract | Abstrakt
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Nya Lärarprogrammet LAU350
Författare: Helena Lundqvist & Anders Larsson
Handledare: Florentina Lustig
Titel: Alternativa läromedel i sex- och samlevnadsundervisning i relation till målen i kursplanen för biologi
Rapportnummer: VT06-2611-50
Nyckelord: Alternativa läromedel, sex- och samlevnadsundervisning, mål i kursplanen för biologi.
Syfte
Syftet med vårt arbete är att titta på ett i samråd med RFSU bestämt urval av alternativa läromedel och se om de uppfyller de mål som styrdokumenten ställer på undervisning i sex- och samlevnad på grundskolan. Arbetet utgår ifrån våra egna ämneskombinationer och fokuserar på kursplanen för ämnet biologi. Vi vill hitta ett material som kan gagna eleverna i tonåren att utvecklas i samband med sex- och samlevnadsundervisning.
Metod
Som metod för att kunna jämföra litteraturen väljer vi att göra en dokumentanalys. Vi väljer att göra en komparativ studie av de enligt RFSL Ungdoms rapport svartlistade böckerna med böcker från RFSU:s ”pedagogens grundkit”. Vid vår dokumentanalys har vi valt att undersöka flera texter med hjälp av ett mindre antal mer övergripande tematiska aspekter. Resultatet kring böckerna kommer att redovisas bok for bok men med fem aspekter som underrubriker.
Resultat
”Pedagogens grundkit” består av två böcker som ingående beskriver könsorganen. De övriga sex böckerna kan man kort sammanfatta som lärarhandledningar av olika slag. En sak har alla dessa lärarhandledningar gemensamt, de innehåller alla många exempel på olika diskussionsuppgifter, vädringsövningar, metodavsnitt mm. Där finns det mycket att hämta för att föra en dialog med eleverna på olika sätt. Om vi ska titta kritiskt på ”pedagogens grundkit” så saknas avsnittet befruktning, men vi saknar även mer material riktat direkt till eleven, d v s så kallade ”fakta texter”.
Diskussion
”Pedagogens grundkit” gagnar eleverna då materialet har väldigt mycket diskussionsunderlag, värderingsövningar och elevaktiviteter. Vi tror att en pedagog som har läst och begrundat över denna litteratur får en helt annan insikt och kunskap, än en pedagog som bara studerat läroböcker i biologi. | eng |