Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Anders
dc.contributor.authorLundqvist, Helena
dc.date.accessioned2006-07-04T09:42:39Z
dc.date.available2006-07-04T09:42:39Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/590
dc.description.abstractAbstrakt Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Nya Lärarprogrammet LAU350 Författare: Helena Lundqvist & Anders Larsson Handledare: Florentina Lustig Titel: Alternativa läromedel i sex- och samlevnadsundervisning i relation till målen i kursplanen för biologi Rapportnummer: VT06-2611-50 Nyckelord: Alternativa läromedel, sex- och samlevnadsundervisning, mål i kursplanen för biologi. Syfte Syftet med vårt arbete är att titta på ett i samråd med RFSU bestämt urval av alternativa läromedel och se om de uppfyller de mål som styrdokumenten ställer på undervisning i sex- och samlevnad på grundskolan. Arbetet utgår ifrån våra egna ämneskombinationer och fokuserar på kursplanen för ämnet biologi. Vi vill hitta ett material som kan gagna eleverna i tonåren att utvecklas i samband med sex- och samlevnadsundervisning. Metod Som metod för att kunna jämföra litteraturen väljer vi att göra en dokumentanalys. Vi väljer att göra en komparativ studie av de enligt RFSL Ungdoms rapport svartlistade böckerna med böcker från RFSU:s ”pedagogens grundkit”. Vid vår dokumentanalys har vi valt att undersöka flera texter med hjälp av ett mindre antal mer övergripande tematiska aspekter. Resultatet kring böckerna kommer att redovisas bok for bok men med fem aspekter som underrubriker. Resultat ”Pedagogens grundkit” består av två böcker som ingående beskriver könsorganen. De övriga sex böckerna kan man kort sammanfatta som lärarhandledningar av olika slag. En sak har alla dessa lärarhandledningar gemensamt, de innehåller alla många exempel på olika diskussionsuppgifter, vädringsövningar, metodavsnitt mm. Där finns det mycket att hämta för att föra en dialog med eleverna på olika sätt. Om vi ska titta kritiskt på ”pedagogens grundkit” så saknas avsnittet befruktning, men vi saknar även mer material riktat direkt till eleven, d v s så kallade ”fakta texter”. Diskussion ”Pedagogens grundkit” gagnar eleverna då materialet har väldigt mycket diskussionsunderlag, värderingsövningar och elevaktiviteter. Vi tror att en pedagog som har läst och begrundat över denna litteratur får en helt annan insikt och kunskap, än en pedagog som bara studerat läroböcker i biologi.eng
dc.format.extent597638 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-50eng
dc.subjectmål i kursplanen för biologieng
dc.subjectAlternativa läromedeleng
dc.subjectsex- och samlevnadsundervisningeng
dc.titleAlternativa läromedel i sex- och samlevnadsundervisning i relation till målen i kursplanen för biologieng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record