Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Sara
dc.date.accessioned2006-07-04T09:50:32Z
dc.date.available2006-07-04T09:50:32Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/592
dc.description.abstractABSTRAKT Titel: ÅLDERSBLANDAD UNDERVISNING En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning. Författare: Sara Gustafsson Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng Antal sidor: 44 Handledare: Magnus Hermansson-Adler Examinator: Elisabeth Hesslefors-Arktoft Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Rapportnummer: VT-2611-55 Nyckelord: åldersblandad undervisning, åldersbladade klasser åldershomogen undervisning, åldershomogena klasser Bakgrund Mina egna erfarenheter av åldersblandad undervisning, dels från min egen skolgång och dels från min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) under lärarutbildningen, debatter i media och långa diskussioner i lärarrummen väckte mitt intresse att fördjupa mig i organisationsformen åldersblandad undervisning. Syfte Genom en kvalitativ intervjuundersökning vill jag undersöka hur fyra lärare med erfarenhet från både åldershomogena och åldersblandade klasser planerar och lägger upp sin undervisning samt se vilka pedagogiska för- och nackdelar med åldersblandad undervisning de väljer att lägga fram. Frågeställningar 1. Vilka argument för och emot åldersblandad undervisning har förts fram i svensk forskning under den senaste perioden samt vilka argument väljer de intervjuade lärarna att lägga fram? 2. Hur organiseras undervisningen utifrån den kunskaps- och mognadsspridning som ålderblandad undervisning innebär? Resultat Åldersblandad undervisning handlar om att kunna utnyttja de olikheter som finns i klassrummet, att utgå från den enskilde elevens förutsättningar och uppmuntra eleverna till samspel och samarbete. De pedagogiska för- och nackdelar som de intervjuade lärarna lägger fram under intervjuerna stämmer väl överens med den forskning jag har tagit del av vid mina litteraturstudier.eng
dc.format.extent617862 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-55eng
dc.subjectåldershomogen undervisningeng
dc.subjectåldersbladade klassereng
dc.subjectåldersblandad undervisningeng
dc.subjectåldershomogena klassereng
dc.titleÅldersblandad undervisning- En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisningeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record