dc.contributor.author | Gustafsson, Sara | |
dc.date.accessioned | 2006-07-04T09:50:32Z | |
dc.date.available | 2006-07-04T09:50:32Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/592 | |
dc.description.abstract | ABSTRAKT
Titel: ÅLDERSBLANDAD UNDERVISNING
En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning.
Författare: Sara Gustafsson
Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng
Antal sidor: 44
Handledare: Magnus Hermansson-Adler
Examinator: Elisabeth Hesslefors-Arktoft
Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Rapportnummer: VT-2611-55
Nyckelord: åldersblandad undervisning, åldersbladade klasser
åldershomogen undervisning, åldershomogena klasser
Bakgrund
Mina egna erfarenheter av åldersblandad undervisning, dels från min egen skolgång och dels från min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) under lärarutbildningen, debatter i media och långa diskussioner i lärarrummen väckte mitt intresse att fördjupa mig i organisationsformen åldersblandad undervisning.
Syfte
Genom en kvalitativ intervjuundersökning vill jag undersöka hur fyra lärare med erfarenhet från både åldershomogena och åldersblandade klasser planerar och lägger upp sin undervisning samt se vilka pedagogiska för- och nackdelar med åldersblandad undervisning de väljer att lägga fram.
Frågeställningar
1. Vilka argument för och emot åldersblandad undervisning har förts fram i svensk forskning under den senaste perioden samt vilka argument väljer de intervjuade lärarna att lägga fram?
2. Hur organiseras undervisningen utifrån den kunskaps- och mognadsspridning som ålderblandad undervisning innebär?
Resultat
Åldersblandad undervisning handlar om att kunna utnyttja de olikheter som finns i klassrummet, att utgå från den enskilde elevens förutsättningar och uppmuntra eleverna till samspel och samarbete. De pedagogiska för- och nackdelar som de intervjuade lärarna lägger fram under intervjuerna stämmer väl överens med den forskning jag har tagit del av vid mina litteraturstudier. | eng |
dc.format.extent | 617862 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2611-55 | eng |
dc.subject | åldershomogen undervisning | eng |
dc.subject | åldersbladade klasser | eng |
dc.subject | åldersblandad undervisning | eng |
dc.subject | åldershomogena klasser | eng |
dc.title | Åldersblandad undervisning- En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |