Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Sandra
dc.contributor.authorNovén Westerberg, Caroline
dc.date.accessioned2006-07-04T09:54:02Z
dc.date.available2006-07-04T09:54:02Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/593
dc.description.abstractTitel: Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap. Antal sidor: 31 Författare: Sandra Hansson och Caroline Novén Westerberg Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Monica Sträng Examinator: Mats Hagman Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: Juni 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-58) Nyckelord: Naturvetenskap, styrdokument, undervisning, hemförhållanden, påverkan, attityder. Bakgrund Naturvetenskapen har en viktig roll i skolan, och undervisningen i de naturorienterade ämnena skall bidra till att ge alla elever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället och kunna delta och ta ställning i demokratiska beslut. Naturvetenskapen är också viktig i vår strävan att nå en hållbar utveckling. Forskning visar på att både undervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till naturvetenskap. För att elever ska uppleva lust och nyfikenhet för naturvetenskap krävs att undervisningen börjar mycket tidigt. Det är viktigt att eleverna inser nyttan med ämnena för att de ska bli motiverade att lära (Lindahl, 2003). Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att utifrån elevers utsagor i årskurs 9 undersöka vad som påverkar deras inställning till naturvetenskap. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns det andra faktorer som påverkar? Metod Vi har genomfört en kvalitativ studie och vår datainsamling bygger på enkäter samt intervjuer med tio elever där fem av eleverna är mycket intresserade av naturvetenskap medan de andra fem inte har något intresse för naturvetenskap. Resultat Vår undersökning visar att den tidigare undervisningen och hemförhållanden kan ha en påverkan på elevers inställning och attityd till naturvetenskap. Eleverna i vår undersökning som har stort intresse för naturvetenskap är också de som har haft mycket undervisning i de naturorienterade ämnena på mellanstadiet. Samma grupp elever har också föräldrar med akademisk bakgrund i större utsträckning än de elever vars intresse för naturvetenskap inte är lika stort. Vår undersökning visar att de elever med intresse för naturvetenskap också har föräldrar och vänner med stort intresse för naturvetenskap vilket inte har visat sig bland de elever med svagt intresse för naturvetenskap.eng
dc.format.extent514004 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-58eng
dc.subjecthemförhållanden påverkan,eng
dc.subjectattitydereng
dc.subjectNaturvetenskapeng
dc.subjectstyrdokumenteng
dc.subjectundervisningeng
dc.titleNaturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record