dc.contributor.author | Hansson, Sandra | |
dc.contributor.author | Novén Westerberg, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2006-07-04T09:54:02Z | |
dc.date.available | 2006-07-04T09:54:02Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/593 | |
dc.description.abstract | Titel: Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap.
Antal sidor: 31
Författare: Sandra Hansson och Caroline Novén Westerberg
Typ av arbete: Examensarbete 10 p
Handledare: Monica Sträng
Examinator: Mats Hagman
Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Datum: Juni 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-58)
Nyckelord: Naturvetenskap, styrdokument, undervisning, hemförhållanden, påverkan, attityder.
Bakgrund
Naturvetenskapen har en viktig roll i skolan, och undervisningen i de naturorienterade ämnena skall bidra till att ge alla elever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället och kunna delta och ta ställning i demokratiska beslut. Naturvetenskapen är också viktig i vår strävan att nå en hållbar utveckling. Forskning visar på att både undervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till naturvetenskap. För att elever ska uppleva lust och nyfikenhet för naturvetenskap krävs att undervisningen börjar mycket tidigt. Det är viktigt att eleverna inser nyttan med ämnena för att de ska bli motiverade att lära (Lindahl, 2003).
Syfte
Syftet med vårt examensarbete har varit att utifrån elevers utsagor i årskurs 9 undersöka vad som påverkar deras inställning till naturvetenskap. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns det andra faktorer som påverkar?
Metod
Vi har genomfört en kvalitativ studie och vår datainsamling bygger på enkäter samt intervjuer med tio elever där fem av eleverna är mycket intresserade av naturvetenskap medan de andra fem inte har något intresse för naturvetenskap.
Resultat
Vår undersökning visar att den tidigare undervisningen och hemförhållanden kan ha en påverkan på elevers inställning och attityd till naturvetenskap. Eleverna i vår undersökning som har stort intresse för naturvetenskap är också de som har haft mycket undervisning i de naturorienterade ämnena på mellanstadiet. Samma grupp elever har också föräldrar med akademisk bakgrund i större utsträckning än de elever vars intresse för naturvetenskap inte är lika stort. Vår undersökning visar att de elever med intresse för naturvetenskap också har föräldrar och vänner med stort intresse för naturvetenskap vilket inte har visat sig bland de elever med svagt intresse för naturvetenskap. | eng |
dc.format.extent | 514004 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2611-58 | eng |
dc.subject | hemförhållanden påverkan, | eng |
dc.subject | attityder | eng |
dc.subject | Naturvetenskap | eng |
dc.subject | styrdokument | eng |
dc.subject | undervisning | eng |
dc.title | Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap. | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |