Show simple item record

dc.contributor.authorForghani, Maryam
dc.contributor.authorNarkunaite, Judita
dc.date.accessioned2019-03-19T08:43:32Z
dc.date.available2019-03-19T08:43:32Z
dc.date.issued2019-03-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59705
dc.description.abstractLärarlegitimation är en reform som har lett till förändring i läroplanen samt lärarnas arbetssätt. Syfte med uppsatsen är att beskriva och ge en djupare förståelse för hur förskollärare upplever lärarlegitimation och hur reformen har bidragit till ökande professionalisering i förskolläraresyrket. För att uppnå ett riktigt resultat valde vi att intervjua sju förskollärare med lärarlegitimation för att uppmärksamma om de själva upplever att reformen har medfört förändringar. Vi har tagit hjälp av Skolverkets statistik till att få information om hur stor efterfrågan är på förskollärare som visar sig vara ganska stort. Resultatet visar att alla våra respondenter har en någorlunda positivt uppfattning till lärarlegitimation men att det krävs mer tid för att legitimationen ska leda till status höjning och inte bara betraktas som ett utskrivet papper.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectLärarlegitimationsv
dc.subjectFörskolläraresv
dc.subjectKompetenssv
dc.subjectProfession/professionaliseringsv
dc.subjectLagarsv
dc.subjectFörskolasv
dc.titleLärarlegitimation - en väg till professionalisering av yrketsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record