Friluftsliv En undersökning om friluftsliv i skolan
Abstract
Abstrakt
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
Författare: Therese Antonsson-Berg
Titel: Friluftsliv En undersökning om friluftsliv i skolan
Arbete: Examensarbete (10 p)
Handledare: Jan Landström
Examinator: Mats Hagman
Rapportnummer: HT05-2611-093
Sökord: Friluftsliv, Skola, Hälsa
Syfte
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur två skolor arbetar med friluftsliv samt hur deras idrottslärare och elever i år 4 säger sig uppleva friluftsundervisningen. För att uppnå studiens syfte har följande frågeställningar varit centrala:
o Hur upplever eleverna undervisningen i friluftsliv?
o Finns det skillnader mellan flickors och pojkars syn på friluftsliv?
o Vilka utsagor om friluftsliv dominerar bland eleverna?
o Hur uttrycker sig två idrottslärare om vad de vill uppnå med sin friluftsundervisning?
o Hur beskriver de två idrottslärarna begreppen friluftsliv och friluftsdagar?
o Hur beskriver idrottslärarna undervisningen i friluftsliv?
Metod
Jag har i huvudsak genomfört en kvalitativ undersökning men den är även kvantitativ i den mening att jag efterfrågar vilka utsagor om friluftsliv som dominerar bland eleverna. Undersökningen bygger på fakta inhämtat från enkäter som besvarats av 98 elever i år 4 och intervjuer med två idrottslärare på två grundskolor i sydvästra Sverige. Analysen av enkätsvaren och intervjufrågorna ligger till grund för uppsatsen. För att komplettera undersökningen refererar jag till tidigare forskning samt söker stöd i styrdokumenten.
Resultat
Undersökningen visar att flickors och pojkars syn på friluftsliv inte skiljer sig särskilt mycket åt. Fler flickor än pojkar förknippar friluftsliv med ridning. Resultatet i min studie visar också att fler pojkar än flickor tycker att det är roligt med friluftsliv. Inga pojkar anser att man har för många friluftsdagar i skolan. Fler pojkar än flickor anser att det är för få friluftsdagar. Av resultatet i min studie kan man också få fram att de flesta anser att skolan har tillräckligt med friluftsdagar men att pojkarna i större utsträckning än flickorna vill ha fler. Man kan även uttyda att den sociala samvaron är viktigare för flickorna än pojkarna eftersom de anser att det är viktigt att man håller ihop gruppen och samarbetar. Eleverna tycker att det är roligt med friluftsliv på grund av att de gillar skogen, röra på sig, lekar, frisk luft, det finns mycket att göra eller helt enkelt för att ämnet är bäst mm. 9, 2 % av eleverna upplevde friluftsdagarna som tråkiga eftersom ingenting händer, gillar inte att vara utomhus eller på grund av att det är allmänt tråkigt. Friluftsliv innebär enligt studien att vara utomhus medan friluftsdag är någon form av idrottsdag. De aktiviteter som flest elever vill göra på skolans friluftsdagar är att vara i skogen, leka, bada, vandra och cykla. Många av dessa aktiviteter bedrivs redan på friluftsdagarna. Idrottslärarna anser att friluftsliv är ett tillfälle att vistas utomhus. Genom allemansrätten får vi vistas fritt i naturen och ta tillvara på dess tillgångar. De gillar naturen och vill nyttja den mer än vad som görs idag. De har en vision om att ta tillvara på årstidernas variationer bättre.
Slutsats
Resultatet i diagrammen, enkäterna och intervjuerna visar att friluftslivsundervisningen varierar på de båda skolorna. En slutsats som jag drar är att skola A har mer friluftslivsundervisning eftersom idrottsläraren på den skolan är mer positivt inställd.
Jag tycker det borde införas fler friluftsdagar eftersom många elever ca. 90,8 % upplever dem som roliga och okey. Dessutom upplever jag att friluftsliv påverkar elevernas hälsa positivt. Detta resultat styrks av litteraturstudien.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Antonsson-Berg, Therese
Keywords
Skola
Hälsa
Friluftsliv
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-093
Language
swe