Show simple item record

dc.contributor.authorÖhman, Rebecca
dc.contributor.authorKhatouri, Kaotar
dc.date.accessioned2019-05-07T08:17:30Z
dc.date.available2019-05-07T08:17:30Z
dc.date.issued2019-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60232
dc.description.abstractEn arbetsplats som inte ses som motiverande nog för en individ, kan leda till att individen frivilligt lämnar arbetsplatsen. Trenden att byta arbete medför ett högre krav på arbetsgivaren att attrahera, motivera och behålla personalen. Det är därför av vikt för organisationer att motivera sina medarbetare tillräckligt för att de inte ska vilja lämna. Denna studie syftar till att undersöka hur dagligvarukedjan Willys AB arbetar med att motivera sina medarbetare och vilka faktorer som påverkar motivationen på arbetsplatsen. I uppsatsen kommer det även studeras om det finns något samband mellan medarbetarnas motivation och den höga personalomsättningen. Vi har i denna uppsats använt oss av en kvalitativ metod, där den empiriska datan har samlats in genom intervjuer med chefer, teamchefer och medarbetare från två olika Willys-butiker i Göteborgsområdet. För analys av empirin har lämpliga teorier valts ut. På dagens arbetsmarknad tenderar människor att byta arbete allt oftare än tidigare. Dagligvaruhandeln ses ofta som en bransch där de anställda har annan huvudsaklig sysselsättning, exempelvis studier. Det är även en bransch som omfattas av tidsbegränsade anställningar, vilket i sig kan medföra höga personalkostnader. Detta är ett ämne som vi kommer att studera vidare. Studiens resultat angående vilka faktorer som tros påverka medarbetarnas motivation skiljer sig åt utifrån chefs- och medarbetarperspektivet. Studien visar även att lönen inte är den största motivationsfaktorn, utan att personlig utveckling och trivsel på arbetsplatsen ses som minst lika betydelsefulla för medarbetarna på företaget.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisationsv
dc.relation.ispartofseries19:22sv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectpersonalomsättningsv
dc.subjectmedarbetaresv
dc.subjectchefsv
dc.titleSka jag stanna kvar eller lämna? - En studie om hur dagligvarukedjan Willys AB arbetar med att motivera och behålla sin personalsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record