• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Science / Samhällsvetenskapliga fakulteten
  • School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När beslutet fattats - en studie av kommuners hantering av skolnedläggningar

Abstract
Att lägga ner en skola är antagligen bland det svåraste en lokalpolitiker kan behöva göra. Skolnedläggningar är en laddad fråga då det handlar om barns framtid och en institution i samhället som ofta betyder något mer än bara en byggnad för utbildning. Från politikernas sida finns ofta en befogad oro för långdragna processer med omfattande protester från föräldrar och andra medborgare. Samtidigt uppkommer ibland situationer när en kommun inte tycker sig ha mycket annat val än att lägga ned en skola. Hur kan en kommun hantera frågan för att få acceptans eller åtminstone tolerans bland befolkningen för ett så pass laddat beslut? Den här rapporten undersöker svenska fall av skolnedläggningar under den senaste tioårsperioden med syfte att identifiera faktorer som kan påverka möjligheten att uppnå acceptans för beslutet. Med hjälp av sammanträdesprotokoll, tidningar, radio och intervjuer har ett generellt händelseförlopp utmejslats som många skolnedläggningsprocesser verkar följa. Fyra stiliserade typfall av sådana processer presenteras, diskuteras och jämförs och utgör grunden för de tänkbara framgångsfaktorer som diskuteras i rapporten. En huvudslutsats är att de som är involverade i frågan bör betrakta processen som något som fortsätter även efter att beslutet är fattat. Detta innebär bland annat att man på ett tydligt sätt faktiskt motiverar och förklarar varför beslutet fattas och att man om möjligt bjuder in berörda parter till en så kallad ”hur-dialog”, det vill säga en dialog om hur en förändring ska kunna genomföras på ett bra sätt snarare än om den ska genomföras. Rapporten ”När beslutet fattats” är skriven av Petra Fogelholm tillsammans med Jenny de Fine Licht och Peter Esaiasson, inom forskningsprojektet Justifying hard decisions – a necessary evil in representative democracy som finansieras av Vetenskapsrådet.
Publisher
School of Public Administration/Förvaltningshögskolan
URI
http://hdl.handle.net/2077/60425
Collections
  • Reports and Working papers / Rapporter och arbetspapper
View/Open
gupea_2077_60425_1.pdf (2.089Mb)
Date
2019
Author
Fogelholm, Petra
de Fine Licht, Jenny
Esaiasson, Peter
Keywords
beslutsfattande
politik
kommuner
skolor
skolnedläggningar
representativ demokrati
offentlig förvaltning
Publication type
report
ISSN
1401-7199
Series/Report no.
Förvaltningshögskolans rapporter
150
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV