Show simple item record

dc.contributor.authorRydz, Jessica
dc.contributor.authorOlofsson, Caroline
dc.contributor.authorHolmqvist, Beatrice
dc.date.accessioned2019-06-14T07:52:15Z
dc.date.available2019-06-14T07:52:15Z
dc.date.issued2019-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60467
dc.descriptionAim: The aim of this study was to clarify how the language development in children with cochlear implants is affected by spoken language and different types of signed language according to existing research, and to briefly look into how the CI-teams in Sweden work regarding this matter. Research method: The literature review is based on scientific studies published 2008–2018 and found via PubMed, Scopus and Cinahl. A written interview was sent to all the CI-teams in Sweden, and replies were received from four of them. Results: Some researchers concluded that language development in children with cochlear implants benefits more from focusing on spoken language, while others believed that exposure to signs had no negative impact. The replies from the written interview showed that the parents were given a large amount of freedom regarding the choice of communication mode and that for most CI-teams Auditory Verbal Therapy. Conclusion: Today's research shows no clear results about how spoken language and different variants of signed language affect the language development of prelingually deaf children with cochlear implants. Some studies found that focus on spoken language was more beneficial for speech development, while others concluded that sign with spoken language did not have a negative impact. The CI teams in Sweden stay updated on the subject and most advocate focusing on spoken language.sv
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie var att klargöra vad forskningsresultat visar om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för barn med cochleaimplantat, samt att översiktligt undersöka hur CI-teamen i Sverige arbetar med denna fråga. Forskningsmetod: Litteraturstudien var baserad på vetenskapliga studier publicerade 2008–2018, hittade via PubMed, Scopus och Cinahl. En skriftlig intervju skickades till samtliga CI-team i Sverige, svar erhölls från fyra sjukhus. Resultat: En del studier kom fram till att det mest fördelaktiga för språkutvecklingen hos barn med cochleaimplantat var fokus på talat språk, medan andra menade att exponering för tecken inte hade någon negativ inverkan. Svaren från CI-teamen visade att stor valfrihet gavs till föräldrarna och flertalet förespråkar Auditory Verbal Therapy. Konklusion: Dagens forskning visar inga entydiga resultat om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för prelingualt döva barn med cochleaimplantat. En skiljelinje är att vissa studier kom fram till att fokus på enbart talat språk var mer fördelaktigt för talutvecklingen, medan andra kom fram till att tecken ihop med talat språk inte hade en negativ inverkan. CI-teamen i Sverige håller sig uppdaterade i ämnet och de flesta förespråkar fokus på talat språk.sv
dc.relation.ispartofseries2019-001sv
dc.subjectCochleaimplantatsv
dc.subjectPrelingualsv
dc.subjectDövsv
dc.subjectBarnsv
dc.subjectSpråkutvecklingsv
dc.subjectTeckenspråksv
dc.subjectCochlear implantssv
dc.subjectDeafsv
dc.subjectChildsv
dc.subjectLanguage developmentsv
dc.subjectSign languagesv
dc.titleTECKENSPRÅK ELLER TALAT SPRÅK? En litteraturstudie om språkutveckling och val av kommunikationsmedel för barn med cochleaimplantatsv
dc.title.alternativeSIGN LANGUAGE OR SPOKEN LANGUAGE? A descriptive review of language development and choice of communication mode for children with cochlear implantssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record