• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mångkulturellt arbete i musikundervisningen – Musiklärares arbete och tankar kring mångkultur i undervisningen

Abstract
Institution: Högskolan för scen och musik Program: Lärarprogrammet Författare: Teresia Malm & Maria Lansenfeldt Titel: Mångkulturellt arbete i musikundervisningen – Musiklärares arbete och tankar kring mångkultur i undervisningen Typ av arbete: Musikpedagogiskt examensarbete inom lärarprogrammet, 10 poäng Nyckelord: mångkultur, mångkulturell, interkulturell, musik, musikundervisning, kulturmöten Under vår tid på lärarutbildningen och dess verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi kommit i kontakt med en mängd olika musiklärare som arbetar efter olika typer av utlärningsstrategier gällande kultur och mångkultur. Vi har under VFU: n och arbetet i de högre åldrarna sett att lärare trots en läroplan värderar mångkultur och elevers kulturella bidrag till att berika musikämnet väldigt olika. Därför har syftet och strävan med arbete varit att få en bild av hur och om lärare från några skolor tar vara på de mångkulturella resurser som existerar på respektive arbetsplats men även hur de arbetar i stort med mångkultur i undervisningen. Detta för att vi och andra musiklärare skall få en utgångspunkt i syfte, motivering och upplägg kring mångkulturell musikundervisning att själva bygga vidare på. Vi har använt oss av litteraturstudier och en kvalitativ intervjuundersökning i vårt arbete. Undersökningen har genomförts utifrån följande frågeställningar: 1. Arbetar musiklärare mångkulturellt i skolan och i så fall hur? 2. Behöver musiklärare arbeta mångkulturellt i skolan för att nå skolans mål? 3. Ser musiklärare vinningar i att arbeta mångkulturellt gentemot att inte göra det? Resultatet av denna uppsats visar att enligt läroplanen och kursplanen bör musiklärare arbeta mångkulturellt för att uppnå målen men att våra informanter inte arbetar i princip alls med mångkultur i sin undervisning. Anledningar till detta är bland annat tidsbrist och bristande kompetens.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/605
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-6110-06.pdf (526.4Kb)
Date
2006
Author
Malm, Teresia
Lansenfeldt, Maria
Keywords
kulturmöten
musikundervisning
interkulturell
musik
mångkultur
mångkulturell
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-06
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV