dc.contributor.author | Brink, Elin | |
dc.contributor.author | Lorek, Helena | |
dc.date.accessioned | 2019-06-20T07:02:52Z | |
dc.date.available | 2019-06-20T07:02:52Z | |
dc.date.issued | 2019-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60534 | |
dc.description.abstract | Idrottsevenemang befinner sig idag på en hårt konkurrensutsatt, internationell marknad. Rätt
verktyg är avgörande för att lyckas behålla sin position på marknaden och för att driva sin
utveckling framåt. Däribland är det betydelsefullt att informationsflödet fungerar väl för att
skapa önskade prestationer hos organisationens medarbetare. Syftet med denna studie är att
beskriva hur informationsflödet för volontärerna under världens största halvmaraton
Göteborgsvarvet ser ut. Volontärerna benämns funktionärer och har en central roll för att
arrangemanget ska kunna genomföras. Koordinering och samordning av funktionärernas
arbetsprocesser blir således av betydelse för att skapa en inre effektivitet och samtidigt höja
deltagarnas nöjdhet. Studien kartlägger kritiska faktorer samt förbättringsmöjligheter i
Göteborgsvarvets informationsflöde avseende funktionärerna.
Genomförd studie baseras på en kvalitativ forskningsmetod. Datainsamlingen för den teoretiska
referensramen grundar sig på en litteraturstudie av både tryckta och elektroniska källor. Det
empiriska materialet är insamlat från genomförda kvalitativa intervjuer med respondenter inom
Göteborgsvarvets organisation. Resultatet från intervjuerna har analyserats med utgångspunkt
i den teoretiska referensramen för att slutligen svara på studiens frågeställningar.
Studien uppmärksammar att kommunikationen mellan Göteborgsvarvets funktionärer och dess
arbetsledare i form av huvudfunktionärer är avgörande för att uppnå organisationens mål.
Organisationens arbetsprocesser är välfungerande, däremot ses en förbättringspotential i form
av ett digitalt verktyg. Detta för att höja den interna effektiviteten. Informationsflödet skulle i
och med detta verktyg förbättras då information inte längre hade behövt passera flera led.
Verktyget skulle även innebära att både överflöd och missförstånd av informationen minimeras. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 18/19:5 | sv |
dc.subject | idrottsevenemang, volunteer management, performance management, informationsflöde, organisationsstruktur, beslutsfattande, digitalisering | sv |
dc.title | Informationsflöde vid idrottsevenemang - En studie bestående av sju intervjuer för att beskriva och ge förslag på en effektivisering av informationsflödet för Göteborgsvarvets funktionärer | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |