Show simple item record

dc.contributor.authorBrink, Elin
dc.contributor.authorLorek, Helena
dc.date.accessioned2019-06-20T07:02:52Z
dc.date.available2019-06-20T07:02:52Z
dc.date.issued2019-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60534
dc.description.abstractIdrottsevenemang befinner sig idag på en hårt konkurrensutsatt, internationell marknad. Rätt verktyg är avgörande för att lyckas behålla sin position på marknaden och för att driva sin utveckling framåt. Däribland är det betydelsefullt att informationsflödet fungerar väl för att skapa önskade prestationer hos organisationens medarbetare. Syftet med denna studie är att beskriva hur informationsflödet för volontärerna under världens största halvmaraton Göteborgsvarvet ser ut. Volontärerna benämns funktionärer och har en central roll för att arrangemanget ska kunna genomföras. Koordinering och samordning av funktionärernas arbetsprocesser blir således av betydelse för att skapa en inre effektivitet och samtidigt höja deltagarnas nöjdhet. Studien kartlägger kritiska faktorer samt förbättringsmöjligheter i Göteborgsvarvets informationsflöde avseende funktionärerna. Genomförd studie baseras på en kvalitativ forskningsmetod. Datainsamlingen för den teoretiska referensramen grundar sig på en litteraturstudie av både tryckta och elektroniska källor. Det empiriska materialet är insamlat från genomförda kvalitativa intervjuer med respondenter inom Göteborgsvarvets organisation. Resultatet från intervjuerna har analyserats med utgångspunkt i den teoretiska referensramen för att slutligen svara på studiens frågeställningar. Studien uppmärksammar att kommunikationen mellan Göteborgsvarvets funktionärer och dess arbetsledare i form av huvudfunktionärer är avgörande för att uppnå organisationens mål. Organisationens arbetsprocesser är välfungerande, däremot ses en förbättringspotential i form av ett digitalt verktyg. Detta för att höja den interna effektiviteten. Informationsflödet skulle i och med detta verktyg förbättras då information inte längre hade behövt passera flera led. Verktyget skulle även innebära att både överflöd och missförstånd av informationen minimeras.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries18/19:5sv
dc.subjectidrottsevenemang, volunteer management, performance management, informationsflöde, organisationsstruktur, beslutsfattande, digitaliseringsv
dc.titleInformationsflöde vid idrottsevenemang - En studie bestående av sju intervjuer för att beskriva och ge förslag på en effektivisering av informationsflödet för Göteborgsvarvets funktionärersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record