• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förvärv inom 3PL-industrin - En studie som undersöker förvärvsaspekter och kandidater för en mindre 3PL-aktör

Abstract
Inom 3PL-branschen finns det många aktörer, stora som små, som tillhandahåller logistiska tjänster för företag och sköter kedjan från lagerhantering och transport till slutkund. Logistikbranschen växer år för år i Sverige och omsätter idag närmare 60 miljarder kronor. Med en växande bransch finns det mer pengar att tjäna för aktörerna vilket betyder att incitament för att ge sig in i branschen även ökar. Detta möjliggör även för befintliga aktörer att genom förvärv även växa på annat sätt än organiskt. Förvärv av olika slag är något som sker varje dag. Det finns forskning som visar på vad som gör förvärv lyckade samt vad som är väsentligt att beakta vid förvärv generellt. Dock finns en upplevd lucka gällande vad som specifikt krävs för 3PL-branschen, vilket gav upphov till denna uppsats. Vid förvärvsanalyser är det flera olika parametrar som bör tas i beaktning. Ekonomiska aspekter gällande avkastning och skuldsättning är faktorer som kommer påverka hur företaget mår och vilken lönsamhet som finns i dagsläget. Beteendefokuserade aspekter som företagskultur är också viktiga faktorer för att ett förvärv ska leva upp till de ekonomiska fördelarna som kalkylerats fram, efter att affären är gjord. Företaget som använts som utgångspunkt i arbetet, Vätterleden Logistik AB, har framfört sina mål kring vad de ämnar att få ut av sitt förvärv. Med tidigare nämnda aspekter att ta hänsyn till utfördes en screening av bolag. Screeningen utfördes genom att steg för steg eliminera kandidater utifrån krav och önskemål som sattes av Vätterleden, samt faktorer som ekonomiska och kulturella aspekter som inte överensstämmer med det Vätterleden söker. Det resulterade i ett flertal intressanta kandidater både stora och små. För att analysera dessa gjordes en SWOT-analys där styrkor och svagheter jämfördes med Vätterleden. Uppsatsens slutsats landar i att det finns flera aspekter att beakta vid förvärv. För Vätterledens del gäller det att se till dess egna behov och hitta en kandidat som kan hjälpa de att tillfredsställa dessa vad gäller exempelvis lageryta. Generella beaktningar för 3PL-förvärv är bland annat skuldsättning i bolag, avkastning på kapital, företagskultur, skalfördelar och leasing. Det är även viktigt att göra en grundlig besiktning av eventuella bolag att förvärva för att ta reda på alla dessa bitar samt att veta vilka behov det är som ska uppfyllas vid förvärv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60535
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_60535_1.pdf (440.5Kb)
Date
2019-06-20
Author
Oscár, David
Eneroth, John
Series/Report no.
Logistik
18/19:4
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV