Hållbarhetsredovisning inom dagligvaruhandeln: Hur har konsumenternas ökade intresse för hållbarhet avspeglats i redovisningen hos tre ledande matdistributörer i Sverige?
Abstract
Bakgrund och problem: Det allmänna intresset för hållbarhet har ökat under de senaste åren
och det ställs mer krav på företagen från deras intressenter än tidigare. Kraven innebär att
företagen ska redovisa sin påverkan på klimatet och hur de arbetar för att förhindra negativa
externaliteter. Dagligvaruhandeln är en bransch som särskilt utmärks för sin starka ökning av
hållbarhetsarbetet och har en avgörande roll i övergången till en hållbar konsumtion såtillvida
att maten står för en fjärdedel av hushållens klimatpåverkan. Samtidigt har
hållbarhetsrapportering länge klassificerats som ett verktyg för att tillfredsställa intressenter
vilket motiverar en studie på hur en framträdande bransch beaktar vad konsumenterna
efterfrågar.
Syfte: Att undersöka hur de hållbarhetsfrågor som konsumenterna anser är av största vikt
avspeglas i hållbarhetsrapporteringen från de tre största aktörerna inom dagligvaruhandeln.
Vidare syftar studien till att undersöka om det går att urskilja någon trend över tid samt vilka
likheter och skillnader som finns mellan de undersökta företagens rapportering.
Metod: För att besvara studiens syfte har en innehållsanalys genomförts utifrån CONImodellen.
Genom tre steg har informationen kategoriserats, kodats samt frekvensräknats.
Resultatet har analyserats utifrån studiens teoretiska referensram.
Resultat och slutsatser: Resultatet av både den kvalitativa- och kvantitativa undersökningen
visar att de tre aktörerna, ICA, Coop och Axfood, avspeglar de frågor som konsumenterna anser
är av största vikt genom dess rapportering. Därtill observerades även en ökning av
informationsgivning över tid. Identifierade likheter mellan företagen var mängden information
som gavs om samma frågor, såsom växthusgaser, medarbetare och den sociala dimensionen,
samtidigt som de observerade skillnaderna rörde frågor som företagens informationsgivning
varierade kring. Resultatet kan förklaras genom företagens strävan att tillfredsställa de ökande
kraven från intressenterna. Därför kan hållbarhetsrapporterna ses som ett
kommunikationsmedel för att företagen ska nå ut med information om sina värderingar och sitt
arbete och därigenom erhålla legitimitet och acceptans från allmänheten.
Förslag till fortsatt forskning: En jämförande studie mellan branscher, förslagsvis mellan en
bransch där hållbarhetsarbetet inte är lika erkänt. Alternativt att en motsvarande studie
genomförs, men under en längre tidsperiod för att därigenom se utvecklingen ur ett större
perspektiv.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2019-06-25Author
Idmark, Hanna
Berglundh, Johanna
Keywords
Sustainability, hållbarhetsredovisning, konsumenter, dagligvaruhandeln, stakeholder perception, communication samt CONI-modellen.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
18-19-31
Language
swe