Jag och mitt kompendium: En kvalitativ intervjustudie av musiklärares egenproducerade arbetsmaterial
Abstract
Abstrakt
Titel: Jag och mitt kompendium: En kvalitativ intervjustudie av musiklärares
egenproducerade arbetsmaterial
Författare: Fredrik Corander och Matti Lepik
Typ av arbete: Examensarbete (10 poäng)
Antal sidor: 29
Handledare: Mats d Hermansson
Program: Lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet
Termin och år: Vårterminen 2006
Institution: Högskolan för scen och musik vig Göteborgs universitet
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur stor del av materialet som används av musiklärare i
år 6–9 som är egentillverkat, hur materialet är utformat, och vad lärarna utgår ifrån i
utformandet. Genom kvalitativa intervjuundersökningar med fem musiklärare från olika
skolor i och utanför Göteborg har vi funnit att merparten av deras material är egenproducerat,
att materialets riklighet, och sättet det är utformat på är beroende av rådande förhållanden i
fråga om utrymme, resurser och tid, på varje enskild skola. Lärarna måste i utformandet också
förhålla sig till vad det finns för generell utbildningstradition i skolans upptagningsområde.
Undersökningen har relevans för alla blivande musiklärare. En medvetenhet om vilka val man
ställs inför som lärare i ett ämne med höga resurskrav i förhållande till en liten budget, samt
hur balansen kan avvägas mellan att skapa själv och att köpa producerat material är viktig att
ha med sig inför ett kommande yrkesliv.
Nyckelord: Musiklärare, arbetsmaterial, yrkessocialisation, rollidentitet, skolkod
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Lepik, Matti
Corander, Fredrik
Keywords
rollidentitet
skolkod
Musiklärare
arbetsmaterial
yrkessocialisation
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-08
Language
swe