Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö.
Abstract
Abstract
Examinationsnivå: Examensarbete 10 poäng, nya lärarprogrammet.
Titel: Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ
undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i
Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö.
Författare: Martin Börjesson och David Djurachkovitch
Termin och år: Vårterminen 2006
Institution: Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet (HSM)
Handledare: Karin Eriksson
Rapportnummer: VT06-6110-10
Nyckelord: Lärandemiljö, musik, lärare, grundskola, klassundervisning.
Problem: Att skapa en bra och fungerande lärandemiljö är en av lärarens huvuduppgifter,
men på grund av musikämnets fria karaktär kan detta vara svårare än
i många andra ämnen.
Syfte : Att få en fördjupad förståelse för hur olika musiklärare i grundskolans senare
år verkar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö i sin undervisning.
Material och Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt
metod: på en undersökning i form av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger och
två experter.
Resultat och I en bra och fungerande lärandemiljö i musikundervisning sker återkoppling
slutsatser: till styrdokumentens intentioner. Viktigt är att pedagogen arbetar utifrån att
alla elever bär med sig någon form av utvecklingsbar musikalitet. Lusten är
en viktig förutsättning för att en sådan musikalitet ska kunna utvecklas, och
den förebyggs av en avslappnad inställning till musiken. Informanterna
arbetar i olika stor utsträckning för en bra och fungerande lärandemiljö
genom att göra de fysiska behoven synliga för skolledningen. Utifrån ett
personligt engagemang arbetar informanterna för att skapa en relation där
eleverna känner sig sedda och respekterade. I stort var teori och informanter
överens om vad som kännetecknar en bra och fungerande lärandemiljö. Det
framgick dock att det finns en diskrepans mellan kursplanens intentioner
och informanternas verklighet. Ett exempel var bristen på att tillgodose
behovet av musikdatorer.
Arbetet uppmuntrar till ett konstruktivt och innovativt tänkande gällande
utveckling av den rådande lärandemiljön.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Börjesson, Martin
Djurachkovitch, David
Keywords
lärare
klassundervisning
grundskola
Lärandemiljö
musik
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-10
Language
swe