• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö.

Abstract
Abstract Examinationsnivå: Examensarbete 10 poäng, nya lärarprogrammet. Titel: Om klassundervisning i musik för grundskolans senare år: en kvalitativ undersökning om hur musiklärare på kommunala grundskolor i Göteborg arbetar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö. Författare: Martin Börjesson och David Djurachkovitch Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet (HSM) Handledare: Karin Eriksson Rapportnummer: VT06-6110-10 Nyckelord: Lärandemiljö, musik, lärare, grundskola, klassundervisning. Problem: Att skapa en bra och fungerande lärandemiljö är en av lärarens huvuduppgifter, men på grund av musikämnets fria karaktär kan detta vara svårare än i många andra ämnen. Syfte : Att få en fördjupad förståelse för hur olika musiklärare i grundskolans senare år verkar för att skapa en bra och fungerande lärandemiljö i sin undervisning. Material och Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt metod: på en undersökning i form av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger och två experter. Resultat och I en bra och fungerande lärandemiljö i musikundervisning sker återkoppling slutsatser: till styrdokumentens intentioner. Viktigt är att pedagogen arbetar utifrån att alla elever bär med sig någon form av utvecklingsbar musikalitet. Lusten är en viktig förutsättning för att en sådan musikalitet ska kunna utvecklas, och den förebyggs av en avslappnad inställning till musiken. Informanterna arbetar i olika stor utsträckning för en bra och fungerande lärandemiljö genom att göra de fysiska behoven synliga för skolledningen. Utifrån ett personligt engagemang arbetar informanterna för att skapa en relation där eleverna känner sig sedda och respekterade. I stort var teori och informanter överens om vad som kännetecknar en bra och fungerande lärandemiljö. Det framgick dock att det finns en diskrepans mellan kursplanens intentioner och informanternas verklighet. Ett exempel var bristen på att tillgodose behovet av musikdatorer. Arbetet uppmuntrar till ett konstruktivt och innovativt tänkande gällande utveckling av den rådande lärandemiljön.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/608
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06-6110-10.pdf (173.7Kb)
Date
2006
Author
Börjesson, Martin
Djurachkovitch, David
Keywords
lärare
klassundervisning
grundskola
Lärandemiljö
musik
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-10
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV