Barn och rädsla. Om barns rädslor i förskole- och skolåldern samt pedagogers arbets- och förhållningssätt.
Abstract
Abstract
Titel Barn och rädsla. Om barns rädslor i förskole- och skolåldern samt
pedagogers arbets- och förhållningssätt.
Arbetets art Examensarbete, 10 p.
Sidantal 37
Författare Sylvia Gustavsson
Handledare Karin Eriksson
Examinator Alf Björnberg
Tidpunkt Vårterminen 2006
Utgivare Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för
lärarutbildningen.
Nyckelord Rädsla, barn, pedagoger, förhållningssätt, förståelse
Bakgrund När jag läste till förskollärare vid Institutionen för Pedagogik på
Högskolan i Borås skrev jag ett examensarbete på 10 p om barn och
rädsla, vad barn kan vara rädda för och pedagogers arbets- och
förhållningssätt. Undersökningen baserades på barn och pedagoger i
förskolan. Den här undersökningen vidareutvecklar detta genom en
studie av vad barn i yngre skolåldern kan vara rädda för, samt en
undersökning av hur pedagoger i skolan arbetar med och förhåller
sig till barns rädsla.
Syfte, frågeställningar Syftet var att ta reda på vad barn kan vara rädda för, vad de gör för
att rädslan skall försvinna samt hur man som pedagog kan arbeta
med barns rädsla. Ett annat syfte var också att se eventuella
skillnader och likheter mellan förskole- och yngre skolbarns rädslor
och deras hantering av rädslor. Frågeställningarna är: Vad kan barn
vara rädda för? Vad gör barnen för att rädslan skall försvinna? Finns
det någon likhet eller skillnad i rädslan och hanteringen av den hos
förskole- och skolbarn? Hur kan man som pedagog arbeta med barns
rädsla?
Metod Studien byggs på kvalitativa enkäter där nitton elever i år 1 och
år 2 samt fjorton pedagoger från samma grundskola har medverkat.
Resultat Alla barn kände ibland en rädsla. Majoriteten av barnen försökte
hantera rädslan i ensamhet. En jämförelse mellan förskole- och
skolbarnen visar att det var fler av de äldre barnen som vände sig till
en annan person än av de yngre barnen. Rädslan för att skada sig var
ungefär lika stor i båda undersökningsgrupperna, liksom rädslan för
mardrömmar. Djurrädslan minskade drastiskt för barnen i yngre
skolåldern. Majoriteten av pedagogerna samtalade om rädsla först
när rädslan dök upp. Det var bara de som arbetade tematiskt med
rädsla som arbetade mer medvetet med denna känsla.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Gustavsson, Sylvia
Keywords
förhållningssätt
förståelse
Rädsla
barn
pedagoger
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1190-01
Language
swe