dc.contributor.author | Petersson, Annie | |
dc.contributor.author | Pettersson, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2019-07-11T12:11:05Z | |
dc.date.available | 2019-07-11T12:11:05Z | |
dc.date.issued | 2019-07-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/61214 | |
dc.description | The Swedish school is being digitized and the acquisition of digital teaching materials is a part of the process. When the teaching materials begins to be used, it leads to changes in teaching and other work. The changes and their consequences for the school needs to be clarified and the requirements that digital learning materials must meet need to be clarified. An IT strategy and an action plan have been formulated by the concerned authorities to clarify how the school should be digitized. The purpose of the study is to investigate how teachers perceive that the use of digital learning materials works in practice and clarify which factors that are important to ensure a functioning digitization in the educational environment. An important aspect of the study is to examine the technological acceptance and the types of knowledge that are crucial in a technology-based teaching context. To give a holistic view of the actual use and its context, Technology Acceptance Model and Technological Pedagogical Content Knowledge were chosen as framework. The study was conducted in three phases: observation, survey and qualitative semi-structured interviews with teachers. The result shows that pedagogical approach and content knowledge influence the use of digital learning materials. Insufficient technical knowledge also limits the use of the teaching material and affects other factors related to digitization. The result points out properties that are considered important in a digital learning material. It also shows that there is no common picture of how challenges with the digitization of the school should be handled and what role the digital teaching material should play. The conclusion is that the use of digital learning materials works, but not optimally. Additional external technical knowledge may be needed as teachers need to focus on their role. | sv |
dc.description.abstract | Den svenska skolan digitaliseras och införskaffandet av digitala läromedel är en del av processen. När läromedlen börjar användas leder det till förändringar i undervisningen och i övrigt arbete. Förändringarna och dess konsekvenser för skolan behöver tydliggöras och de krav digitala läromedel måste uppfylla behöver klarläggas. En IT-strategi och en handlingsplan har formulerats av berörda myndigheter för att klargöra hur skolan bör digitaliseras. Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever att användningen av digitala läromedel fungerar i praktiken samt bringa klarhet i vilka faktorer som är viktiga för att säkerställa en fungerande digitalisering i utbildningsmiljö. En viktig aspekt av studien är att undersöka den teknologiska acceptansen samt de kunskapstyper som är avgörande i ett teknikbaserat undervisningssammanhang. För att ge en holistisk bild av användningen och dess kontext valdes Technology Acceptance Model och Technological Pedagogical Content Knowledge som ramverk. Studien genomfördes i tre faser: observation, enkätundersökning samt kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärare. Resultatet visar att pedagogiskt förhållningssätt och ämneskunskap påverkar användningen av digitala läromedel. Otillräcklig teknisk kunskap begränsar också användningen av läromedlet och påverkar även andra faktorer relaterade till digitaliseringen. Resultatet pekar ut egenskaper som anses viktiga hos ett digitalt läromedel. Det visar också på att det inte finns någon gemensam bild av hur utmaningar med digitaliseringen av skolan ska hanteras och vilken roll det digitala läromedlet ska spela. Slutsatsen är att användningen av digitala läromedel fungerar, men inte optimalt. Ytterligare extern teknisk kunskap kan behövas då läraren behöver fokusera på sin roll. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2019:100 | sv |
dc.subject | Adaptivt lärande | sv |
dc.subject | digitala läromedel | sv |
dc.subject | e-learning | sv |
dc.subject | pedagogik | sv |
dc.subject | TAM | sv |
dc.subject | teknisk kunskap | sv |
dc.subject | TPACK | sv |
dc.subject | ämneskunskap | sv |
dc.title | DIGITALA LÄROMEDEL I PRAKTIKEN En kartläggning av lärares upplevelse av användningen av digitala läromedel i grundskolan | sv |
dc.title.alternative | DIGITAL TEACHING RESOURCES IN PRACTICE A survey of teachers’ experience of the use of digital teaching resources in compulsary school | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |