Tillgänglighet till sjukvården behöver förbättras - ett viktigt fynd från årets Café i entré.
No Thumbnail Available
Date
2019-08-02
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bakgrund: Ett av sjuksköterskans uppdrag är att bedriva kontinuerligt förbättringsarbete och sjuksköterskans kompetensbeskrivning belyser vikten av att aktivt involvera patienter och närstående i arbetet. Att skapa förutsättningar för att patienter och närstående ska kunna delta i vården och bidra till förbättringsarbetet är också en viktig del i ett personcentrerat förhållningssätt. Syfte: Att beskriva synpunkter och förbättringsförslag från besökare till ett universitetssjukhus. Metod: Studien är en enkätundersökning och analysen av data är gjord utifrån en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Underlaget till studien kommer från projektet Café i entré som drivs av Kvalitetsstrategiska avdelningen (KSA) på Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU). Totalt analyserades 350 enkäter med manifest analys. Resultat: I resultatet framkom tre huvudkategorier: Tillgänglighet till vården, Organisation inom vården och Synpunkter om vården. Förbättringsförslag handlade om bland annat väntetider, personal, samordning och utveckling. Synpunkterna utgjordes av både positiva och negativa tankar om vården. De positiva synpunkterna beskrev tacksamhet över vården medan de negativa synpunkterna till stor del bekräftade förbättringsförslagen, framförallt de som handlade om väntetid och personal. Slutsats: Studien visar på att patienter, närstående och medarbetare har många förslag om förbättring som vården skulle kunna använda sig av i sitt utvecklingsarbete. Studien bekräftar vikten av patienters och närståendes delaktighet i vårdens förbättringsarbete.
Description
Keywords
tillgänglighet, personcentrerad vård, Café i entré, delaktighet, förbättringsarbete, väntetid