Bryta normer och följa strömmen – samtidigt?
En studie om unga kvinnors uppfattningar kring tillgänglighet, normer och elbilen som hållbarhetsalternativ
Abstract
Denna studie har berört tillgänglighetsproblematik på landsbygden, specifikt gällande en
implementering av elbilen som hållbarhetsalternativ. Vidare har den berört unga kvinnors
uppfattningar om transportrelaterad normpåverkan och om en geografisk utbredning av dessa
normer. Eftersom den globala medeltemperaturen alltjämt ökar behöver användningen av
fossila bränslen minska eller fasas ut. Alternativa bränslekällor som elektricitet måste ta större
plats i fordonsflottan, och elbilen kan fungera som ett miljövänligt personbilsalternativ.
Möjligheten för att implementera dessa elbilar är olika god i olika delar av landet, och det
finns ett behov av att bättre förstå de faktorer som påverkar individers villighet att förändra
sina beteenden eller specifikt skaffa elbil. Syftet med studiens har därför varit att undersöka
unga, högutbildade kvinnor på landsbygdens uppfattningar om sin tillgänglighet, vilka sociala
normer som råder gällande fordonsval samt vilken påverkan elbilen kan ha på deras upplevda
tillgänglighet. För att besvara syftet har undersökningen utgått från en kvalitativ ansats, där
huvudempirin samlats in genom semi-strukturerade respondentintervjuer.
Studien grundar sig i ett antal teoretiska ansatser och perspektiv som hjälper till att förklara
människors rörelsemönster och transportval. Hållbar mobilitet, tillgänglighet och
normpåverkan är centrala perspektiv som berörts. Utöver dessa behandlas aktivitetsansatsen
såväl som människors geografiska livsstilar. Litteratur i området besitter en utbredd urban
bias och ”glömmer bort” människan på landsbygden. Ur tidigare forskning identifieras därför
en kunskapslucka gällande vad individer på landsbygden har för syn på elbilen, vilka
samhällsnormer som råder där och hur de olika normerna kan påverka individernas
transportbeteende. Resultatet visar att kvinnorna lever enligt en geografiskt flexibel livsstil
och upplever en stark bilbundenhet. Det visar att de inte har några möjligheter att genomföra
ett skifte av transportmedel utan att det får stor påverkan på deras tillgänglighet, ekonomi
eller livsstil. Vidare visar resultatet att kvinnorna upplever normpåverkan, vilken främst tar
form i skepticism till elbilen, men även genom en ovilja att förändra sitt beteende. Resultatet
indikerar att geografin spelar en central roll i normskapande, då de transportrelaterade normer
som identifieras skiljer sig åt mellan stad och landsbygd.
Degree
Student essay
Other description
This study refers to questions of rural accessibility, and to the sustainability profits of the
implementation of the electric car. Furthermore, it refers to the perceptions and experiences of
young women considering transport related norm impacts, and to geographical significance of
these norms. To prevent further global warming, the usage of fossil fuels needs to decrease or
be phased out. The share of alternative fuel sources, such as electricity, must increase in the
global vehicle fleet. The electric cars implementation abilities vary in different parts of
Sweden. There is a need to better understand the factors that affect an individual’s willingness
of behavioural change – specifically towards acquiring an electric car. Hence, the purpose of
this study has been to investigate the perceptions of young, highly educated women in rural
areas; related to their accessibility, current transportation norms and the impact an electric car
may have on their accessibility. To answer the questions and fulfil the purpose, a qualitative
approach was conducted, where the main empiricism was collected through semi-structured
respondent interviews.
Sustainable mobility, accessibility and norm impacts have been central perspectives in this
thesis. Furthermore, people’s geographical lifestyles and the activity approach
(aktivitetsansatsen) have also been used. Current literature within the area has a profound
urban bias and often forgets the perceptions of rural residents. From previous research I could
identify a knowledge gap considering rural residents view of the electric car, what social
norms they experience and how these particular norms may affect their transport behaviour.
The results show that these women are living a geographically flexible lifestyle, and are
experiencing a strong sense of car dependency. The results show that they have no ability to
change their transportation behaviour without experiencing a severe, negative impact on their
accessibility, economy or lifestyle. Furthermore, the results show that the women experience
an impact of norms; mainly through a strong sense of scepticism towards the electric car, but
also through an unwillingness to change their transport behaviour. The results indicate that
geography plays a central role in the creation of norms, since the identified transport related
norms differ between rural and urban areas.
View/ Open
Date
2019-08-05Author
Balchman, Therese
Keywords
Sustainable mobility
Personal and social norms
Rural accessibility
Electric vehicles
Transport planning
Series/Report no.
Kandidatuppsats i Kulturgeografi
2019/05
Language
swe