KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation
COGNITIVE LOAD WHILE READING A TEXT WITH PICTURE ILLUSTRATIONS An experimental study of interaction effect between text presentation and picture organization
Abstract
Cognitive load theory är en välstuderad teori som bygger på intrinsic, extraneous och germane load, tre typer av kognitiv belastning på arbetsminnet. Det har gjorts flertalet studier som visar att faktorer som presentation och organisation av information, tidigare kunskap samt informations svårighetsgrad påverkar kognitiv belastning. Det saknas dock replikationsstudier, och studier som fokuserar på interaktionen mellan faktorer som presentation och organisation. Speciellt när det gäller att både minnas och applicera specifik information. Den här studien har därför valt att undersöka interaktionseffekt mellan organisation och presentation av text och bilder, genom att använda regler för brädspelet “Go” som stimulusmaterial.
Studien utgjorde en 2x2 mellangruppsdesign. Det var fyra betingelser, 13 deltagare i varje betingelse, och totalt 52 deltagare. En betingelse testades genom en fullständig text med integrerade bilder, en genom en text där bilderna visades i slutet efter texten (separerade bilder), en testades genom att läsa texten mening-för-mening med integrerade bilder, och en betingelse genom att läsa texten mening-för-mening där bilderna visades i slutet efter texten. Deltagarnas prestation mättes genom ett läsförståelsetest och deras subjektiva upplevelse av kognitiv belastning mättes genom en likertskala.
Till skillnad från en tidigare studie som undersökt liknande fenomen visade den här studien inga signifikanta effekter för varken läsförståelse eller subjektiv upplevelse. Sammanfattningsvis visar vår studie att den tidigare studien kan innehålla flertalet brister, där det råder osäkerhet kring vad det är som orsakat framkomna signifikanta effekter. Vid fortsatt forskning inom området är det önskvärt med noggranna överväganden vid val av svårighetsgrad på läsförståelsetest och stimulimaterial, vilket kan påverka effekten av kognitiv belastning. Det är också högst relevant att ta hänsyn till det nya digitala samhället och dess påverkan på människans läsprocesser, som kan ha förändrat hur vi påverkas av textmaterial.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Cognitive load theory is a well studied theory based on intrinsic, extraneous and germane load, three types of cognitive load that affects working memory. Multiple studies have been conducted, suggesting that factors such as presentation and organisation of information, previous knowledge and the difficulty level of information affects cognitive load. There is, however, a lack of replication studies that focuses on the interaction between presentation and organisation, when it comes to both remembering and applying specific information. This study compares interaction effect between organisation and presentation of text and pictures, by using the rules for the board game “Go” as stimulus material.
The study was conducted in line with a 2x2 between-subjects design. It had four conditions, 13 participants in each, for a total of 52 participants. One group was tested on full-text with integrated pictures, one on full-text with seperated pictures, one group read the text sentence-by-sentence with integrated pictures, and one read the text sentence-by-sentence with separated pictures. The participants performance was studied through a reading comprehension test and their subjective experience of cognitive load by a likert scale.
The type of organisation and presentation this study researched showed no significant results, which conflicts with the claim in a previous study that sentence-by-sentence presentation increases cognitive load. In summary, our study shows that the previous study may contain potential inadequacies, where there is uncertainty about what really caused the significant effects. For future research it is desirable to take careful consideration regarding the choice of difficulty level for the reading comprehension test and the stimulus material, which affects cognitive load. It is also highly relevant to consider the outcomes of the new digital era, and how it impacts our reading processes, which may have changed how we are affected by text information.
View/ Open
Date
2019-08-07Author
Nagel, Sonja
Sunnemar, Filip
Keywords
Kognitiv belastning
textpresentation
bildorganisation
arbetsminne
interaktionseffekt
läsförståelse
subjektiv upplevelse
Series/Report no.
2019:061
Language
swe