• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

INVESTIGATING THE VIABILITY OF PERFORMING DRIVING EXAMINATIONS IN A SIMULATED ENVIRONMENT The effect of mere presence and evaluation apprehension on driving performance

Abstract
This report aims to give insights into how simulators could be used to assess driving competence. For simulators to constitute viable alternatives to on-road assessments it is necessary to understand all meaningful differences. One differentiating factor between conditions could be the social presence of a driving examiner. The first part of this study therefore aims to investigate presence and evaluation effects from the perspective of social facilitation and impairment. This was done by letting 41 participants drive through a short simulated city scenario using a relatively simple single screen simulator setup at the Swedish National Road and Transport Research Institute. Using a between-groups design participants either drove alone or in the company of another non-observing individual (isolating the factor of mere social presence) and were told that their driving would or would not be assessed (isolating the factor of evaluation apprehension). To further investigate the viability of assessing certain tasks required for a Swedish class B driver's license using a simulator setup, perceived behavioral validity for tasks included in the simulated scenario were assessed by letting participants complete a two-part survey. The results indicated no significant effect of social facilitation and impairment on driving performance. Furthermore, the study indicates that performing and assessing certain elements of the Swedish class B driver test in a simulated environment are theoretically valid provided that the simulator is of sufficient fidelity. However more research is required before this can be considered practically viable.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Denna rapport syftar till att ge insikter om hur simulatorer kan användas för att bedöma förarkompetens. För att simulatorer ska utgöra ett lämpligt alternativ till bedömningar på väg är det nödvändigt att förstå alla meningsfulla skillnader. En sådan skillnad kan utgöras av den sociala närvaron av en examinator. Den första delen av denna rapport syftar därför till att undersöka mere presence och evaluation apprehension utifrån perspektivet av social facilitering och social interferens. Detta gjordes genom att låta 41 deltagare köra genom ett kort simulerat stadsscenario i en relativt enkel körsimulator vid Väg- och transportforskningsinstitutet. I en mellangruppsdesign fick deltagarna antingen köra ensamma eller i närvaron av en annan icke-observerande person (för att isolera faktorn mere presence ). Dessutom fick de instruktioner om att deras körning antingen skulle bedömas eller inte (för att isolera evaluation apprehension ). För att vidare undersöka möjligheten att bedöma vissa aspekter av förarprovet i simulerad miljö så fick deltagarna slutföra en tvådelad enkätstudie. Resultaten indikerade ingen signifikant effekt av social facilitering och social interferens på körprestanda. Studien visar vidare att det är teoretiskt möjligt att utföra och bedöma vissa delar av det svenska förarprovet i en simulerad miljö, förutsatt att simuleringen är tillräckligt trovärdig. Ytterligare forskning krävs dock innan detta kan anses praktiskt genomförbart.
URI
http://hdl.handle.net/2077/61357
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Thesis (467.5Kb)
Date
2019-08-07
Author
Ekström, Oskar
Ruthberg, Joel
Van Der Maarel, Erik
Keywords
Driving Simulation
Driver Assessment
Swedish Driver Test
Social Facilitation
Social Impairment
Mere Presence
Evaluation Apprehension
Series/Report no.
2019:057
Language
eng
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV