INVESTIGATING THE VIABILITY OF PERFORMING DRIVING EXAMINATIONS IN A SIMULATED ENVIRONMENT The effect of mere presence and evaluation apprehension on driving performance
Abstract
This report aims to give insights into how simulators could be used to assess driving
competence. For simulators to constitute viable alternatives to on-road assessments it is
necessary to understand all meaningful differences. One differentiating factor between
conditions could be the social presence of a driving examiner. The first part of this study
therefore aims to investigate presence and evaluation effects from the perspective of social
facilitation and impairment. This was done by letting 41 participants drive through a short
simulated city scenario using a relatively simple single screen simulator setup at the Swedish
National Road and Transport Research Institute. Using a between-groups design participants
either drove alone or in the company of another non-observing individual (isolating the factor
of mere social presence) and were told that their driving would or would not be assessed
(isolating the factor of evaluation apprehension). To further investigate the viability of
assessing certain tasks required for a Swedish class B driver's license using a simulator setup,
perceived behavioral validity for tasks included in the simulated scenario were assessed by
letting participants complete a two-part survey. The results indicated no significant effect of
social facilitation and impairment on driving performance. Furthermore, the study indicates
that performing and assessing certain elements of the Swedish class B driver test in a
simulated environment are theoretically valid provided that the simulator is of sufficient
fidelity. However more research is required before this can be considered practically viable.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Denna rapport syftar till att ge insikter om hur simulatorer kan användas för att bedöma
förarkompetens. För att simulatorer ska utgöra ett lämpligt alternativ till bedömningar på väg
är det nödvändigt att förstå alla meningsfulla skillnader. En sådan skillnad kan utgöras av den
sociala närvaron av en examinator. Den första delen av denna rapport syftar därför till att
undersöka mere presence och evaluation apprehension utifrån perspektivet av social
facilitering och social interferens. Detta gjordes genom att låta 41 deltagare köra genom ett
kort simulerat stadsscenario i en relativt enkel körsimulator vid Väg- och
transportforskningsinstitutet. I en mellangruppsdesign fick deltagarna antingen köra ensamma
eller i närvaron av en annan icke-observerande person (för att isolera faktorn mere presence ).
Dessutom fick de instruktioner om att deras körning antingen skulle bedömas eller inte (för att
isolera evaluation apprehension ). För att vidare undersöka möjligheten att bedöma vissa
aspekter av förarprovet i simulerad miljö så fick deltagarna slutföra en tvådelad enkätstudie.
Resultaten indikerade ingen signifikant effekt av social facilitering och social interferens på
körprestanda. Studien visar vidare att det är teoretiskt möjligt att utföra och bedöma vissa
delar av det svenska förarprovet i en simulerad miljö, förutsatt att simuleringen är tillräckligt
trovärdig. Ytterligare forskning krävs dock innan detta kan anses praktiskt genomförbart.
View/ Open
Date
2019-08-07Author
Ekström, Oskar
Ruthberg, Joel
Van Der Maarel, Erik
Keywords
Driving Simulation
Driver Assessment
Swedish Driver Test
Social Facilitation
Social Impairment
Mere Presence
Evaluation Apprehension
Series/Report no.
2019:057
Language
eng