Visa enkel post

dc.contributor.authorOlsson, Simon
dc.contributor.authorCharif, Josef
dc.date.accessioned2019-08-13T08:47:53Z
dc.date.available2019-08-13T08:47:53Z
dc.date.issued2019-08-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61527
dc.description.abstractI vissa företag kan det av olika anledningar finnas ett behov av ett extra kapitaltillskott. Negativa resultat, låg soliditet eller förvärvs- och investeringsplaner är några av dessa anledningar. Anskaffandet av kapital kan ske genom olika metoder. Företaget kan uppta lån, avyttra tillgångar, göra egna insättningar eller tillämpa nyemissioner. Valet mellan dessa metoder motiveras av olika faktorer, men främst på hur företaget väljer att organisera sin kapitalstruktur. Denna studie riktas mot de företag som valt att tillämpa finansieringsmetoden som kallas nyemission. En nyemission sker när företag emitterar nya aktier, för att sedan ge ut dessa till försäljning till befintliga eller nya ägare. Vid försäljningen av de nyemitterade aktierna erhåller företaget det nya efterfrågade kapitalet. När företag tar beslutet om att tillämpa en nyemission måste de också kommunicera beslutet via pressmeddelanden till de nuvarande och potentiella nya ägarna. De externa parter som skulle kunna tänka sig att ta del av nyemissionen och investera i företaget tar ställning till teckningserbjudandet via de signaler som företaget sänder ut. Denna studie har därför fokuserat på att ta reda på om det föreligger någon skillnad i tonläge på texten i de pressmeddelanden företag lämnar, beroende på om de har tillämpat nyemissioner eller inte. Resultatet visade att det inte förelåg några större skillnader i tonläget på pressmeddelanden mellan de företag som tillämpat nyemissioner och de företag som inte gjort det. Vad som däremot framgick var att företag som ämnat att göra nyemissioner, tenderar att låta positivare i deras pressmeddelanden om de verkligen behövde göra en lyckad nyemission. Man kan alltså säga att desto mer kapitalbehov det föreligger i ett företag som ämnar att göra nyemissioner, desto positivare bild försöker företaget skapa av sig själva i deras kommunikation med kapitalmarknaden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries18-19-38sv
dc.subjectNyemissioner, tonläge, pressmeddelanden, informationsasymmetri, finansieringsv
dc.titleFöretags kommunikativa tonläge och kapital behov - En lingvistisk analyssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post