”Jag känner ju ibland att jag vill klona mig”
Abstract
Svenska skolbarn är idag allt för stillasittande, trots interventioner för att motverka detta blir
polariseringen mellan aktiva och mindre aktiva barn allt större. Varningsklockor ringer högt
om att något måste göras. Hur barn erbjuds möjligheter till fysisk aktivitet och rörelse i
skolverksamheter, ska enligt lag vara jämlikt. Trots det, har inte alla skolbarn samma
förutsättningar att röra på sig. Barn spenderar mycket tid av sin uppväxt i skolverksamheter,
det skapar en möjlighet till att använda verksamheter inom skolan som arenor för
hälsofrämjande arbete. Det finns idag bristande forskning om huruvida pedagoger på
fritidshem, arbetar med barns rörelse och fysiska aktivitet. Därför är syftet med denna studie att
beskriva vilka hinder och möjligheter fritidspedagoger upplever gällande barns rörelse och
fysiska aktivitet i fritidsverksamheter, samt även utforska hur barns egen lust till rörelse kan
främjas på fritidshem. Empiri samlades in genom åtta kvalitativa intervjuer med
fritidspedagoger i Mellansverige. Resultatet visade att de två största hindren för att barn ska
vara fysiskt aktiva under fritidsverksamheten var personalbrist och för stora barngrupper. Om
fritidsverksamheterna har tillgång till närliggande miljöer som stöttar fysisk aktivitet och
rörelse, har barn bättre möjligheter till vara aktiva. Genom att fritidspedagoger är fysiskt aktiva
tillsammans med barnen och lyssnar till deras behov, kan barns egen lust till rörelse främjas.
Med avstamp i teorier om barnperspektiv blir studiens slutsats därför att fritidsverksamheter
har god potential att fungera som arenor för hälsofrämjande arbete. För att det ska vara möjligt
behövs barn göras mer delaktiga, resurserna utökas inom fritidsverksamheten och fler
hälsofrämjande miljöer.
Degree
Student essay
Other description
Program: Hälsopromotionsprogrammet Idrottsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Handledare: Karin Grahn
Examinator: Förnamn Efternamn
Antal sidor: 32 (inklusive bilagor)
Termin/år: Vt 2019
View/ Open
Date
2019-08-13Author
Augustsson, Felicia
Sixtensson, Elin
Keywords
Barn
fritidspedagoger
fritidsverksamheter
fysisk aktivitet
hinder & möjligheter
rörelse
Language
swe