Upplevd psykisk ohälsa bland elever i årskurs nio med olika uppväxtmiljöer
Abstract
Psykisk ohälsa är ett snabbt växande problem i dagens samhälle där framförallt barn och unga
vuxna är den högst utsatta gruppen. Syftet med studien var att undersöka hur den psykiska
ohälsan upplevs i ett multikulturellt område med låg socioekonomisk status jämfört med ett
icke multikulturellt område med hög socioekonomisk status. Studien har innefattat en
kvantitativ ansats i form av enkäter som datainsamlingsmetod. Skillnader och likheter mellan
grupperna har studerats såväl som bakomliggande faktorer till den upplevda psykiska ohälsan
samt hur den fysiska aktivitetsnivån på deltagarna har påverkat deras svar. Resultatet visar på
att den fysiska aktivitetsnivån har en påverkan i både positiv och förmodligen också negativ
bemärkelse. Båda grupperna rapporterar svar som visar att den psykiska ohälsan är påtaglig,
där en av grupperna är mer utsatt än den andra. Skolan visade sig vara den överlägset
dominerande faktorn till den upplevda psykiska ohälsan. Det begränsade antalet deltagare i
studien kan ha haft en påverkan på resultatet som generellt inte kan representera en målgrupp
fullt ut.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp
Hälsopromotionsprogrammet kost & idrottsvetenskap
Vt 2019
Handledare: Anders Raustorp
Examinator: Beatrix Algurén
View/ Open
Date
2019-08-14Author
Tomanic, Goran
Asskoul, Ihab
Salarvan, Soheil
Language
swe