• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning.

Sammanfattning
Abstract Carina Lagerholm och Linda Nyberg: ”Man måste kunna skriva en bok för att kunna läsa den” En kvalitativ studie om elevers inställning till läsning och skrivning. Göteborgs universitet: Examensarbete inom lärarutbildningen, 10 p., 2006. Syftet med uppsatsen är att försöka få en uppfattning om hur elevers inställning till läsning och skrivning påverkas av lärarens metodval i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Vi har samlat in material genom intervjuer med elever i två olika klasser, vars lärare använder sig av två vitt skilda arbetssätt. Den ena arbetar mestadels, så som vi tolkar det, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder sig därmed av den så kallade helordsmetoden. Den andra läraren arbetar, enligt vår uppfattning, med en behavioristisk syn på lärande och använder sig av avkodningsmetoden. Läraren som arbetar helordsinriktat utgår från kommunikation, samspel, lust och intresse i sin läs- och skrivundervisning. Elevernas erfarenheter står i centrum för verksamheten. Läraren som arbetar avkodningsinriktat baserar sin undervisning på systematisk bokstavsinlärning och lägger vikt vid färdighetsträning. Språkets formsida är i fokus för läs- och skrivundervisningen. Vi ser stora skillnader i svaren mellan de båda elevgrupperna. I synnerhet kan vi se att eleverna i klassen där den helordsinriktade undervisningen bedrivs är mer verbala och visar på en mer reflekterande syn över sitt eget lärande vad gäller läsning och skrivning. De är också överlag positivt inställda till att läsa och skriva. Eleverna i klassen med mer avkodningsinriktad undervisning var mer fåordiga i sina svar och inte lika medvetna om sin egen lärandeprocess. Det var också ett flertal som uppvisade en negativ inställning till läsning och skrivning. Nyckelord: läs- och skrivinlärning, behaviorism, sociokulturellt perspektiv, avkodningsmetod, helordsmetod
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/619
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
vt06-1190-08.pdf (636.6Kb)
Datum
2006
Författare
Lagerholm, Carina
Nyberg, Linda
Nyckelord
sociokulturellt perspektiv
avkodningsmetod
helordsmetod
läs- och skrivinlärning
behaviorism
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 1190-08
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV