• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialundervisning på tre sätt: en kvalitativ undersökning om hur en norsk ungdomsskola organiserar specialundervisning

Abstract
Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Ann-Katrin Swärd Examinator: Girma Berhanu Rapport nr: HT18-2910-272-SLP610 Nyckelord: Norge, Specialundervisning, Skolorganisation, Inkludering Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur specialundervisning organiseras och genomförs i en norsk kommunal ungdomsskola. Studien gäller elever i behov av specialundervisning och har inte begränsats till elever med intellektuell funktionsnedsättning. För att undersöka och besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar: • På vilka sätt organiseras specialundervisningen? • På vilka sätt genomförs specialundervisningen? Teori: Studiens teoretiska ram utgår från organisationsteori sett ur ett specialpedagogiskt organisationsperspektiv. Perspektivet synliggör hur specialundervisningen organiseras på skolan, vilka professioner som arbetar med eleverna, vilka insatser som ges till eleverna och i vilka skolsituationer som dessa särskilda insatser behövs. Metod: Kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer och deltagande observation. Intervjuer gjordes med skolans rektor, specialpedagogiska koordinator och en undervisande lärare. Deltagande observation genomfördes i en undervisningsgrupp och vid ett av intervjutillfällena gjordes en rundvandring i skolan tillsammans med rektor. Den insamlade empirin transkriberades, kategoriserades och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats. Resultat: Resultatet visar att skolan organiserar och genomför specialundervisning på tre olika sätt; i ordinarie klass, i Projektgrupp och på Förstärkt avdelning. Skolans val av att organisera specialundervisningen på dessa sätt påverkas av bedömningen av elevernas behov och möjligheter att bäst tillgodogöra sig specialundervisningen och inkluderas i en grupp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62040
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_62040_1.pdf (422.8Kb)
Date
2019
Author
Dahl, Fredrik
Löfström, Katarina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV