Show simple item record

dc.contributor.authorPer, Petersson,sv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:40Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:40Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62041
dc.description.abstractUppsats/Examensarbete: 15av 90 hp Program och/eller kurs: SPP 610, Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Lars Rönnmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-274- SPP610 Nyckelord: Formativ bedömning, kriminalvård, återkoppling, bedömning, distansering, närmande, kognitiv påfrestning, kommunikation distansundervisning. Syfte: Denna undersöknings syfte är att titta på det pedagogiska mötet i en bedömningssituation hos lärare inom Kriminalvården. Finns det några skillnader mellan medierade distanserade mötet och det möte som sker öga mot öga i närstudier? Det är specifikt det pedagogiska mötet i formativ bedömning samt återkoppling eller feedback som denna undersökning riktar in sig på. Den kommer att handla om Kriminalvårdens vuxenutbildning och den erfarenhet som deras lärare har av formativ bedömning i distans- respektive närstudier. Teori: Undersökningen tar stöd i Bateson kommunikationsteori som tillhör den cybernetiska traditionen, där feedback är ett centralt begrepp. Swellers teori om kognitiv last eller cognitive load på originalspråket lyfter fram olika effekter som kommunikationen kan ha på lärandet. Ett försök till översättning av cognitive load introduceras – kognitiv påfrestning som ett begrepp som ligger utanför människan. Metod: Eftersom respondenturvalet är litet måste en kombination av olika metoder användas för att stärka resultatet. Två olika textanalysmetoder på skrivna texter kombineras, dels argumentationsanalys och dels innehållsanalys. Resultat: Undersökningens resultat tydliggör situationer inom formativ bedömning där några av Kriminalvårdens lärare antingen distanserar sig eller närmar sig studenter som befinner sig i svårigheter. Ett resultat visar att en lärare aktivt arbetar med att tänka bort det studerande subjektet och bara diskuterar det objekt som ska studeras. En annan framskriven situation visar hur läraren närmar sig en studerande och stödjer dennes exeksv
dc.language.isosvsv
dc.titleDet pedagogiska mötet. En undersökning om formativ bedömning och lärande i kriminalvårdens vuxenutbildningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record