Show simple item record

dc.contributor.authorKuitunen, Johansv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:40Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:40Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62047
dc.description.abstractBegreppet inkludering är något som är alltjämt lika viktigt inom den svenska skolan. För de allra flesta ter det sig väldigt självklart att barn och ungdomar med funktionsnedsättningar ska få ta del av all skolans undervisning på samma sätt som alla andra. Inom ämnet idrott och hälsa kan en inkluderande praktik ofta medföra en rad problem som man annars inte stöter på. Mycket forskning har visat på att en positiv attityd gentemot inkludering är det viktigaste för att en lärare ska klara av att inkludera elever med funktionsnedsättningar i undervisningen. Syftet med den här studien var att kartlägga skillnaderna i attityden till inkludering mellan manliga och kvinnliga idrottslärare vilket gjordes med hjälp av en webbenkät. Sammanlagt samlades svar från 138 respondenter in (70 kvinnor och 68 män). Resultatet visade inga skillnader i manliga respektive kvinnliga lärares attityder till inkluderande undervisning. Vad som dock kunde identifieras var att de manliga lärarna värderade sina egna kunskaper som lite högre än vad de kvinnliga lärarna gjorde. Samt att ju mer arbetslivserfarenhet en lärare har, ju mer positivt inställd tenderar den att vara till inkluderande undervisning och de utmaningar som dyker upp ses inte som lika problematiska.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleInkluderande undervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för kost- och idrottsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record