Show simple item record

dc.contributor.authorDuregård, Klarasv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:42Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:42Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62061
dc.description.abstractKollegialt lärande och de goda effekterna av samarbete har fått ett allt större fokus de senaste åren. När lärare samarbetar på ett kvalitativt vis utvecklas deras ämneskompetens och elevers studieresultat förbättras. Samhällskunskapslärare har i uppdrag att bidra till att elever utvecklas till demokratiska medborgare som aktivt deltar i samhället. Ett kvalitativt samarbete mellan samhällskunskapslärare kan då öka elevers demokratiska kompetens. Studien syftar till att ge en inblick i samhällskunskapslärares upplevelse av kvaliteten på samarbetet med sina ämneskollegor. Samtalsintervjuer har genomförts med fem samhällskunskapslärare som är verksamma på gymnasiet. Kvaliteten i upplevelserna av samarbete analyserades utifrån Wengers teori om lärande praktikgemenskaper. Resultaten av studien visar på variationer i kvalitet i lärares samarbete och graden av samarbete tycks låg. Studien ger indikationer på att ämnesutvecklingen i samhällskunskap är såväl bristfällig som begränsad.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleSamhällskunskapslärares praktikgemenskap – en kvalitativ verksamhet? En intervjustudie om samhällskunskapslärares upplevelser av att samarbeta med ämneskollegorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentStatsvetenskapliga institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record