• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Var f*n är dom?!” En kvalitativ studie om ursprunget till elevers attityder för deltagande i Idrott och hälsa

Abstract
Studier om fysisk aktivitets positiva inverkan framhålls mer och mer i samhället. Trots den ökande vetskapen om vikten av rörelse och hälsofrämjande aktiviteter finns det fortfarande en stor polarisering i ämnet Idrott och Hälsa. Det är ett ämne som i många fall ses som ett favoritämne, men också något som ett flertal elever avskyr och helst undviker. Syftet med studien var att undersöka elevers upplevelser och uppfattningar om idrottsämnet och hur deras upplevelser påverkar deltagandet. Detta undersöktes genom en semistrukturerad intervjustudie där samtal med sex deltagare genomfördes. Materialet analyserades med hjälp av Reasoned Action Approach, en teori som kartlägger beteenden och deras härkomst. Resultaten av studien visade att normer för beteendet (att delta eller inte delta i undervisningen), attityder för beteendet och känslan över att kontrollera beteendet spelade in i en likvärdig stor grad för deltagarna i studien. Slutsatsen var att elevens bakgrund av idrottande hade en stor påverkan på attityden, ihop med innehållet på lektionerna. Detta i sin tur skapade en attityd att vilja delta eller inte delta, som stärktes tillsammans med normerna som fanns i klassen och hos vänner och familj. Genom att negativa konsekvenser som en följd av ett icke deltagande inte förekom, skapades också en känsla av kontroll hos eleverna. Känslan av att själva kunna kontrollera när de deltog eller inte bidrog därför till en ökad risk att inte delta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62067
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_62067_1.pdf (776.0Kb)
Date
2019
Author
Neuwirth, Filip
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV