Show simple item record

dc.contributor.authorMalmberg, Atlesv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:43Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:43Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62068
dc.description.abstractE-sport som en valbar inriktning inom idrott och hälsa specialisering har introducerats på flera gymnasieskolor i Sverige. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare som undervisar i idrott och hälsa specialisering med inriktning e-sport planerar och genomför sin undervisning i förhållande till kursplan och kunskapskrav. Vidare syftar det även till att undersöka hur lärandeteorier framträder i undervisningen. Arbetet har en kvalitativ tvärsnittsdesign där fyra lärare inom e-sport från olika delar av landet deltog. Datainsamlingen genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lärarnas kunskaper om kursplan och kunskapskrav skiljer sig åt vilket också får betydelse för planeringen av undervisningen, framför allt i form av vilka mål och syften lektionerna har. Majoriteten behandlar inte heller centrala begrepp inom undervisningen, främst på grund av att de inte upplever sig ha kunskap om vad begreppen innebär. Lärandeteorier i undervisningen framträder mestadels i form av gruppdiskussioner och tydlig koppling mellan teori och praktik. Arbetets område är främst aktuellt för lärare, rektorer och skolor där undervisning i e-sport sker.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleE-sport i idrott och hälsa, hur fungerar det? En kvalitativ studie om hur lärare i e-sport planerar och genomför undervisningen i förhållande till kursplan och kunskapskravsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för kost- och idrottsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record