Show simple item record

dc.contributor.authorMeissner, Tildasv
dc.date.accessioned2019-10-04T09:44:44Z
dc.date.available2019-10-04T09:44:44Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62079
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka hur lärare och elever på gymnasiet upplever att individens frånvaro påverkar gruppen och lärandet i arbetet med en scenisk produktion. Följande frågeställningar har formulerats för arbetet: Vilka inställningar och vilka förhållningssätt gällande frånvaro har elever och lärare i arbetet med en scenisk produktion på estetiska programmet? Vilken betydelse får frånvaron för lärandet i teaterämnet? Studiens empiri är inhämtad från fyra enskilda in- tervjuer med verksamma teaterlärare och fyra fokusgruppsamtal med sammanlagt 19 elever som arbetar eller nyss arbetat med en scenisk produktion. Den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. Studiens resultat visar att gruppen och lärandet påverkas av individens frånvaro. Teaterarbetet är ett grupparbete där eleverna är varandras verktyg och lär i samspel med varandra. Den mest omtalade orsaken till frånvaro är sjukdom och elever och lärare visar på en norm där sjukdom som giltig frånvaro ifrågasätts. I resultatet framkommer vikten av att ge eleverna ansvar för att motivera dem till närvaro och främja lärandet. Olika förslag för att främja närvaro och lärande presenteras. Avslutningsvis redogörs det för de följder som elever och lärare upplever kommer av frånvaro.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Ogiltig frånvaro i våra hjärtan". En kvalitativ intervjustudie om frånvaro och dess betydelse för lärandet i teaterundervisningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentHögskolan för scen och musiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record