dc.contributor.author | Slojka, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Järlbrink, Jannike | |
dc.date.accessioned | 2019-10-09T08:17:15Z | |
dc.date.available | 2019-10-09T08:17:15Z | |
dc.date.issued | 2019-10-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/62121 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemdiskussion: Sveriges banker ska bedriva en affärsverksamhet som är
hållbar ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Hållbarhetsarbete är viktigt ur
ett samhällsnyttigt perspektiv samt för bankens långsiktiga framgång och lönsamhet. För att
säkerställa en hållbar affärsverksamhet måste banker i en större utsträckning allokera kapital
till företag som främjar en hållbar framtid. I praktiken är dock framgångsrika
hållbarhetsstrategier ofta svåra att implementera, vilket gör att banker exponeras för
hållbarhetsrelaterade risker. En framgångsfaktor som på många håll förespråkas för
hållbarhetsstrategier är att hållbarhet ska vara en integrerad del av verksamhetsstyrningen.
Syfte: Syftet med denna rapport är att ge en ökad kunskap om hur hållbarhetsrisker integreras
i beslut om kreditgivning till företag hos en bank. Detta för att i sin tur ge en ökad kunskap
om hur företag kan gå från ord till handling avseende integration av hållbarhet i
riskhanteringsprocessen vid kreditgivningen.
Metod: Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie där empirin huvudsakligen har insamlats via
åtta semistrukturerade intervjuer hos bankens anställda. För att genomföra undersökningen
har både primärdata och sekundärdata samlats in. Insamlad primärdata har använts
konfidentiellt.
Resultat och slutsats: Resultatet visar att banken till viss del arbetar integrerat med
hantering av hållbarhetsrisker. Banken beaktar hållbarhetsrelaterade risker inom alla tre
dimensionerna av hållbarhet. Enligt vår uppfattning ställer de däremot låga krav på
företagskunder avseende hållbarhet vilket gör att mycket hållbarhetsrelaterade risker hamnar i
skymundan. Detta beror främst på att det saknas verktyg och kunskap för att uppskatta ett
brett spektrum av hållbarhetsrisker men även att det är svårt för banken att som ensam aktör
höja hållbarhetskrav vid kreditgivning. I dagsläget har banken därför inte en
riskhanteringsprocess avseende alla tre dimensionerna av hållbarhet. Banken har däremot en
ambition om att integrera hållbarhet fullt ut i riskhanteringsprocessen samt ett pågående
systematiskt förbättringsarbete kring det. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Environmental Management/Uthålligt företagande | sv |
dc.relation.ispartofseries | 18/19:19 | sv |
dc.subject | Bank, Hållbarhet, Strategi, Integration, Riskhantering, Kreditgivning | sv |
dc.title | Hållbar kreditgivning – En fallstudie om integration av hållbarhets-risker vid kreditgivning till företag | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |