Show simple item record

dc.contributor.authorSlojka, Katarzyna
dc.contributor.authorJärlbrink, Jannike
dc.date.accessioned2019-10-09T08:17:15Z
dc.date.available2019-10-09T08:17:15Z
dc.date.issued2019-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62121
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: Sveriges banker ska bedriva en affärsverksamhet som är hållbar ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Hållbarhetsarbete är viktigt ur ett samhällsnyttigt perspektiv samt för bankens långsiktiga framgång och lönsamhet. För att säkerställa en hållbar affärsverksamhet måste banker i en större utsträckning allokera kapital till företag som främjar en hållbar framtid. I praktiken är dock framgångsrika hållbarhetsstrategier ofta svåra att implementera, vilket gör att banker exponeras för hållbarhetsrelaterade risker. En framgångsfaktor som på många håll förespråkas för hållbarhetsstrategier är att hållbarhet ska vara en integrerad del av verksamhetsstyrningen. Syfte: Syftet med denna rapport är att ge en ökad kunskap om hur hållbarhetsrisker integreras i beslut om kreditgivning till företag hos en bank. Detta för att i sin tur ge en ökad kunskap om hur företag kan gå från ord till handling avseende integration av hållbarhet i riskhanteringsprocessen vid kreditgivningen. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie där empirin huvudsakligen har insamlats via åtta semistrukturerade intervjuer hos bankens anställda. För att genomföra undersökningen har både primärdata och sekundärdata samlats in. Insamlad primärdata har använts konfidentiellt. Resultat och slutsats: Resultatet visar att banken till viss del arbetar integrerat med hantering av hållbarhetsrisker. Banken beaktar hållbarhetsrelaterade risker inom alla tre dimensionerna av hållbarhet. Enligt vår uppfattning ställer de däremot låga krav på företagskunder avseende hållbarhet vilket gör att mycket hållbarhetsrelaterade risker hamnar i skymundan. Detta beror främst på att det saknas verktyg och kunskap för att uppskatta ett brett spektrum av hållbarhetsrisker men även att det är svårt för banken att som ensam aktör höja hållbarhetskrav vid kreditgivning. I dagsläget har banken därför inte en riskhanteringsprocess avseende alla tre dimensionerna av hållbarhet. Banken har däremot en ambition om att integrera hållbarhet fullt ut i riskhanteringsprocessen samt ett pågående systematiskt förbättringsarbete kring det.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries18/19:19sv
dc.subjectBank, Hållbarhet, Strategi, Integration, Riskhantering, Kreditgivningsv
dc.titleHållbar kreditgivning – En fallstudie om integration av hållbarhets-risker vid kreditgivning till företagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record