Show simple item record

dc.contributor.authorMartinsson, Emelie
dc.contributor.authorJantén, Annika
dc.date.accessioned2006-07-06T13:10:04Z
dc.date.available2006-07-06T13:10:04Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/621
dc.description.abstractAbstract Institution: Etnologiska Institutionen Författare: Annika Jantén och Emelie Martinsson Arbetets titel: ”Om skolan är fin så trivs man bättre” En studie av den fysiska skolmiljöns betydelse för elevernas inställning till skolan och det egna skolarbetet Bakgrund: Hur skolans fysiska miljö eventuellt kan inverka på elevers inställning till skolan, lärare och undervisning är ett relativt outforskat område. När skolverksamheten och dess resultat hittills har utvärderats har man sällan betraktat den fysiska miljö som omger eleverna dagligen som en eventuell faktor. De fåtal forskningsarbeten som hittills gjorts på detta område tyder på att den fysiska miljön påverkar vilken identitet elever utvecklar i sin relation till platsen och att den också sänder ett tydligt budskap om man är välkommen eller inte. Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur eleverna eventuellt påverkas av skolans fysiska miljö. Vi ämnar undersöka vilka signaler den fysiska miljön sänder till eleverna och hur de upplever situationen. Vi ska även undersöka lärares syn på den fysiska miljön och hur de eventuellt påverkas och tror att eleverna påverkas. Metod: Arbetet bygger dels på en enkät undersökning gjord bland elever från den senare delen av grundskolan på två skolor och dels intervjuer med två elever samt en lärare från respektive skola. Resultat: Genom vår undersökning har vi upplevt att både elever och lärare verkar eniga om att en trevlig skolmiljö påverkar dem positivt. Det verkar uppenbart att elevernas mentala hälsa påverkas av den omgivande miljön, men det är däremot mer tveksamt om den påverkar deras arbetsinsats i skolan. Nyckelord: Fysisk miljö, motivation, ansvar, makt, grundskolans senare deleng
dc.format.extent304960 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 1030-02eng
dc.subjectmakteng
dc.subjectgrundskolans senare deleng
dc.subjectFysisk miljöeng
dc.subjectmotivationeng
dc.subjectansvareng
dc.title”Om skolan är fin så trivs man bättre” En studie av den fysiska skolmiljöns betydelse för elevernas inställning till skolan och det egna skolarbeteteng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record