Show simple item record

dc.contributor.authorRignér, Maria
dc.date.accessioned2019-11-06T12:25:35Z
dc.date.available2019-11-06T12:25:35Z
dc.date.issued2019-11-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62401
dc.description.abstractSvensk offentlig sektor står idag inför en rad utmaningar och enligt innovationsrådet finns ett behov av att utveckla strukturer som underlättar spridning av innovationer mellan offentliga verksamheter. Organisationskultur spelar en avgörande roll vid implementering av innovationer. I denna kvalitativa intervjustudie undersökte jag en implementering av en innovation i socialtjänsten i två stadsdelar ur ett organisationskulturperspektiv. I en tematisk analys fann jag ett relationsmönster som i den ena stadsdelen återkom i tre organisatoriska relationer. Dessa involverade ledning, medarbetare och brukare. Till mönstret hörde en målkonflikt mellan parterna och en obalans mellan krav och resurser. Mönstret försvårade troligtvis införandet av innovationen. Många frågor förblev samtidigt obesvarade i studien och rekryteringsförfarandet skapade etiska problem och påverkar resultatens tillförlitlighet.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleTre relationer, ett mönster: En implementeringsprocess i offentlig sektor ur ett organisationskulturperspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record