Show simple item record

dc.contributor.authorEliasson, Charlotte
dc.date.accessioned2019-11-06T13:21:38Z
dc.date.available2019-11-06T13:21:38Z
dc.date.issued2019-11-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62403
dc.descriptionThe study has followed the initiation of the implementation process of a new IT support at three municipal high schools with a focus on the role of super-users in and for the implementation. Through a method triangulation consisting of interviews, surveys and observations, the organisation's and end-users' expectations of the super-users, who the super-users are and which preconditions they have been provided with, have been examined with the aim of answering the main question: How do the competencies and characteristics of the super-users respond to the expectations of the organisation and the end-users and the given framework? This has been accomplished on the basis of a theoretical framework consisting of Dreyfus' theories of familiarity levels and a questioning of them, theories about PCK, collegiate learning and, above all, a definition and presentation of the superuser concept. The results show there is a mission description for what is expected of the superusers. However, this has not been communicated in the organisation and the superusers are uncertain what their mission consists of. Both end-users and super-users are positively committed to both computers and digital technology as well as to the new IT support. In addition, everyone appreciates that tuition in the new IT support takes place within the own work team. According to the theories, clear management and planning are of paramount importance in a technology implementation, but also that a positive attitude and commitment on the part of the super-users and end-users can overcome an unclear implementation structure. The conclusion that can be drawn is that the implementation in the studied case stands a good chance to succeed thanks to the predominantly positive attitude and the commitment of both super-users and end-users as demonstrated by the results. At least for a starters. For a stable and sustainable result, the super-user role, according to the theories of super-users, should be made a permanent feature of the organisation.sv
dc.description.abstractStudien har följt inledningen av införandeprocessen av ett nytt IT-stöd på tre kommunala gymnasieskolor med fokus på superanvändarnas roll i och för implementeringen. Genom en metodtriangulering bestående av intervjuer, enkäter samt observationer har organisationens och slutanvändarnas förväntningar på superanvändarna, vilka superanvändarna är samt vilka förutsättningar de fått, undersökts med målet att få svar på huvudfrågan: Hur svarar superanvändarnas kompetenser och egenskaper mot organisationens respektive slutanvändarnas förväntningar och de givna ramarna? Detta har gjorts utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av Dreyfus teorier om förtrogenhetsnivåer samt ifrågasättande av dessa, teorier kring PCK (pedagogical content knowledge), kollegialt lärande samt en definition och presentation av begreppet superanvändare. Resultaten visar att det finns en uppdragsbeskrivning för vad som förväntas av superanvändarna. Denna har dock inte kommunicerats ut i organisationen och superanvändarna är osäkra på vad deras uppdrag innebär. Både slutanvändare och superanvändare är positivt inställda till såväl datorer och digital teknik som till det nya IT-stödet. Samtliga värdesätter dessutom att utbildningen i det nya IT-stödet sker inom arbetslaget. Enligt teorierna är en tydlig ledning och planering av största vikt vid en teknikimplementering, men också att en positiv attityd och engagemang hos superanvändarna och slutanvändarna kan överbrygga en otydlig implementeringsstruktur. Den slutsats som kan dras är att implementeringen i det studerade fallet har goda möjligheter att lyckas tack vare den övervägande positiva inställningen och det engagemang hos såväl superanvändare som slutanvändare som resultaten påvisat. Åtminstone till en början. För ett stabilt och hållbart resultat bör superanvändarrollen, enligt teorierna om superanvändare, göras till ett permanent inslag i organisationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2019:044sv
dc.subjectSuperanvändaresv
dc.subjectPCKsv
dc.subjectnovissv
dc.subjectexpertsv
dc.subjectimplementeringsv
dc.subjectslutanvändaresv
dc.subjectIT-stödsv
dc.subjectutbildningsv
dc.titleKOLLEGA, PEDAGOG ELLER EXPERT - vad förväntas av en superanvändare?sv
dc.title.alternativeCOLLEAGUE, PEDAGOGUE OR EXPERT - what is expected of a super user?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record