dc.description.abstract | Abstrakt
Institution Sociologiska Institutionen
Arbetets ämne Naturkunskap
Att arbeta tematiskt med vatten
Arbetets art Lärarprogrammet, Examensarbete, 10p
Sidantal 27
Författare Sara Axelsson & Julia Svahn
Handledare Arne Nyberg
Examinator Curt Nyberg
Tidpunkt Vårterminen 2006
Bakgrund Vi har läst naturkunskap som inriktning och har valt att skriva om hur man
kan arbeta tematiskt med detta ämne i skolan. Under vår verksamhetsförlagda
utbildning har vi endast mött ett fåtal pedagoger som arbetar
tematiskt. Naturkunskap är ett stort och brett ämne och därför har vi valt att
begränsa oss till hur man kan arbeta temamässigt med ”vatten”.
När man arbetar med temaarbete kan man integrera olika ämnen och detta ger
en mångfald och variation i undervisningen.
Lpo 94 säger att lärarna skall sträva efter att i undervisningen balansera och
integrera kunskaper i sina olika former. Skolan skall sträva efter att varje elev
ska utveckla nyfikenhet och lust att lära.
Känna trygghet och lära sig ta hänsyn i samspel med andra.
Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.
Syfte Temaarbete ska bli som ett hjälpande verktyg för pedagogerna att lättare
integrera olika ämnen.
Ett lustfyllt sätt att lära mellan pedagoger och elever.
Problem Hur kan man arbeta tematiskt med naturkunskap i skolan?
Frågor Varför är det viktigt att ha ett bra samspel mellan eleverna?
Vad har leken för betydelse för lärandet i naturkunskapen?
Material Vi kommer att använda oss av material som finns att tillgå såsom
sekundärkällor från till exempel internet, primärkällor från intervju och besök.
Metoder Vårt examensarbete bygger på intervjuer, dokumentation, behandling av
litteratur, tidigare forskning samt egna erfarenheter.
Analyser Bearbetning kommer att ske under skrivandet av examensarbetet.
Materialet kommer sedan att analyseras och diskuteras utifrån aktuell
litteratur.
Våra fem sök – eller nyckelord
Naturkunskap, temaarbete, vatten, integrering av ämnen, lustfyllt lärande. | eng |