Show simple item record

dc.contributor.authorAxelsson, Sara
dc.contributor.authorSvahn, Julia
dc.date.accessioned2006-07-06T13:40:39Z
dc.date.available2006-07-06T13:40:39Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/625
dc.description.abstractAbstrakt Institution Sociologiska Institutionen Arbetets ämne Naturkunskap Att arbeta tematiskt med vatten Arbetets art Lärarprogrammet, Examensarbete, 10p Sidantal 27 Författare Sara Axelsson & Julia Svahn Handledare Arne Nyberg Examinator Curt Nyberg Tidpunkt Vårterminen 2006 Bakgrund Vi har läst naturkunskap som inriktning och har valt att skriva om hur man kan arbeta tematiskt med detta ämne i skolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi endast mött ett fåtal pedagoger som arbetar tematiskt. Naturkunskap är ett stort och brett ämne och därför har vi valt att begränsa oss till hur man kan arbeta temamässigt med ”vatten”. När man arbetar med temaarbete kan man integrera olika ämnen och detta ger en mångfald och variation i undervisningen. Lpo 94 säger att lärarna skall sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former. Skolan skall sträva efter att varje elev ska utveckla nyfikenhet och lust att lära. Känna trygghet och lära sig ta hänsyn i samspel med andra. Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Syfte Temaarbete ska bli som ett hjälpande verktyg för pedagogerna att lättare integrera olika ämnen. Ett lustfyllt sätt att lära mellan pedagoger och elever. Problem Hur kan man arbeta tematiskt med naturkunskap i skolan? Frågor Varför är det viktigt att ha ett bra samspel mellan eleverna? Vad har leken för betydelse för lärandet i naturkunskapen? Material Vi kommer att använda oss av material som finns att tillgå såsom sekundärkällor från till exempel internet, primärkällor från intervju och besök. Metoder Vårt examensarbete bygger på intervjuer, dokumentation, behandling av litteratur, tidigare forskning samt egna erfarenheter. Analyser Bearbetning kommer att ske under skrivandet av examensarbetet. Materialet kommer sedan att analyseras och diskuteras utifrån aktuell litteratur. Våra fem sök – eller nyckelord Naturkunskap, temaarbete, vatten, integrering av ämnen, lustfyllt lärande.eng
dc.format.extent381193 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 3050-01eng
dc.subjectintegrering av ämneneng
dc.subjectlustfyllt lärandeeng
dc.subjectNaturkunskapeng
dc.subjecttemaarbeteeng
dc.subjectvatteneng
dc.titleNaturkunskap -Att arbeta tematiskt med vatteneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record