dc.description.abstract | 1. Inledning
Då jag sökte till min första geografikurs på universitet hade jag en uppfattning om att
geografi bestod av kunskapen om länder. Jag älskade kartor och andra kulturer men hade
inte läst geografi som ämne på gymnasiet utan min förförståelse om geografi som
skolämne kom uteslutande från erfarenheter från det högstadiet.
Efter en kort tid på kursen insåg jag att geografi innefattade så mycket mer än det jag
först trott och att det dessutom kunde delas in i olika kategorier; geografi, naturgeografi,
kulturgeografi, samhällsgeografi etc. Då jag senare beslöt mig för att bli lärare uppstod
frågor kring detta stora ämne. Geografiämnet får tillsammans med de övriga
samhällsämnena enbart 840 timmar, så hur skulle eleverna kunna få ta del av allt det som
geografin innehåller på denna korta tid?
Debatten kring skolämnet geografi har pågått med skiftande intensitet under en längre
period. Jag kan förstå att debatten har funnits, eftersom det måste vara mycket svårt för
en lärare att hinna ge eleverna kunskap om geografins innebörd. Insikten av detta
problem har gjort att jag vill undersöka det som är viktigt för mig och det är kunskapen
och Afrika.
Efter att ha tagit del av flertalet skolböcker i ämnet Geografi, har jag märkt att Afrikas
del i böckerna hamnar lite i skymundan. Jag har även sett att de på olika sätt skildrar den
kontinent som utgör en femtedel av vår värld. Jag vill titta i ett antal geografiböcker för
grundskolans senare del för att se vilken bild de ger av Afrika. Jag kommer att titta på
fem böcker inom ämnet geografi för att se hur de framställer och beskriver Afrika. | eng |