FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola
Abstract
Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens
stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken.
Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter i aktionsforskning, sociokulturellt perspektiv
och teorin om praktikarkitekturer. Centrala aspekter som lyfts fram av samtliga
perspektiv är; sammanhangets betydelse samt det sociala samspelet för kunskapande.
Det situerade lärandet som lyfts fram i det sociokulturella perspektivet är i högsta grad
gällande för både aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer. Sociokulturellt
perspektiv och teorin om praktikarkitekturer kompletterar varandra. Teorin om
praktikarkitekturer är en praktikteori som används för att förstå praktiken, dess
förändring och vad som begränsar och möjliggör den. Det sociokulturella perspektivet
belyser individens lärande som sker i samspel med gruppen. På så sätt ringas studien in
utifrån tre nivåer, individen, gruppen och organisationen.
Metod: Studien placeras inom kvalitativ forskning och har aktionsforskning som ansats. För att
besvara studiens frågeställning användes tre olika datainsamlingsmetoder;
reflektionsloggbok, transkriptioner av ljudupptagningar vid handledningstillfällena samt
frågeformulär med öppna frågor. Resultatet har grupperats efter centrala teman och
vidare analyserats med hjälp av teorin om praktikarkitekturer.
Resultat: De ”stöttande” faktorer som framkommer ur studien är; utforskande frågor, tid för
tänkande, gemensamt intresseområde, synliggörande av den egna processen, delad
erfarenhet samt omsorg om varandras processer. Vidare tas aspekter upp som
möjliggör eller begränsar de stöttande faktorerna. Studiens övergripande slutsats är
betydelsen av handledningens stöttning kring förmågan att ställa reflekterande frågor
och förståelsen av det pedagogiska uppdraget. De aspekterna möjliggör eller begränsar
de stöttande faktorerna. Att reflektionsprocessen får lov att ta tid belyses även, vilket på
sikt leder till ett förändrat handlande och tillämpning av nya lärdomar och insikter.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-07Author
Winsnes, Elisabet
Keywords
Aktionsforskning
förskola
kollegahandledning
kollegial handledning
reflektion
skolutveckling
Series/Report no.
Master
VT19 IPS PDA162
Language
swe