Vad är problemet? En kritisk diskursanalys av Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning
Abstract
Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka problem som synliggörs inom regeringsuppdraget
Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning och hur de nyanlända
eleverna positioneras i förhållande till dessa problem.
Teori och
metod:
I studien används utvalda delar av Faircloughs (2017) tredimensionella modell för
kritisk diskursanalys som beskriver diskurser som text, diskursiv praktik och social
praktik samt Carol Bacchis (2012) metod för kritisk policyanalys “What´s the Problem
Represented to be?” (WPR-metoden).
Resultat: Kunskapsintresset för studien är diskurser om nyanlända elever. I studien framträder
tre aktörer som står i relation till varandra: regeringen, Skolverket och de skolhuvudmän,
som är utvalda att ingå i den omgång av Riktade insatser som fokuseras i
studien. Regeringsuppdraget Riktade insatser syftar till högre måluppfyllelse for nyanlända
elever.
I studien undersöks texter producerade av de tre aktörerna. De insatser som där skrivs
fram pekar på det som upplevs vara problematiskt, vad som behöver hanteras och hur
man tänker om de nyanlända eleverna. Därmed synliggörs vilka problem de nyanlända
eleverna representerar och diskurser om nyanlända elever framträder.
När texternas intertextuella samband och transformering undersöks synliggörs den
styrning som utgår via Regeringsuppdraget. Styrningen möts av motstånd vilket resulterar
i en förskjutning av ansvar mellan aktörerna. Detta kan resultera i att styrningens
önskade effekter uteblir och eventuellt ersätts av andra effekter.
Resultatet visar också att ett monokulturellt perspektiv fortfarande råder inom utbildningsväsendet
trots att Sverige har tagit emot migranter, flyktingar och arbetsinvandrare
under hela efterkrigstiden. Skolan har lång erfarenhet av elever födda utomlands.
Ändå positioneras nyanlända elever i det undersökta materialet som främlingar och
problem.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-07Author
Nilsdotter Brown, Helena
Keywords
Integration
monokulturalitet
nyanlända elever
problemrepresentationer
Series/Report no.
Master
VT19 IPS PDAU62
Language
swe