• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är problemet? En kritisk diskursanalys av Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning

Abstract
Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka problem som synliggörs inom regeringsuppdraget Riktade stödinsatser för nyanlända barn och elevers utbildning och hur de nyanlända eleverna positioneras i förhållande till dessa problem. Teori och metod: I studien används utvalda delar av Faircloughs (2017) tredimensionella modell för kritisk diskursanalys som beskriver diskurser som text, diskursiv praktik och social praktik samt Carol Bacchis (2012) metod för kritisk policyanalys “What´s the Problem Represented to be?” (WPR-metoden). Resultat: Kunskapsintresset för studien är diskurser om nyanlända elever. I studien framträder tre aktörer som står i relation till varandra: regeringen, Skolverket och de skolhuvudmän, som är utvalda att ingå i den omgång av Riktade insatser som fokuseras i studien. Regeringsuppdraget Riktade insatser syftar till högre måluppfyllelse for nyanlända elever. I studien undersöks texter producerade av de tre aktörerna. De insatser som där skrivs fram pekar på det som upplevs vara problematiskt, vad som behöver hanteras och hur man tänker om de nyanlända eleverna. Därmed synliggörs vilka problem de nyanlända eleverna representerar och diskurser om nyanlända elever framträder. När texternas intertextuella samband och transformering undersöks synliggörs den styrning som utgår via Regeringsuppdraget. Styrningen möts av motstånd vilket resulterar i en förskjutning av ansvar mellan aktörerna. Detta kan resultera i att styrningens önskade effekter uteblir och eventuellt ersätts av andra effekter. Resultatet visar också att ett monokulturellt perspektiv fortfarande råder inom utbildningsväsendet trots att Sverige har tagit emot migranter, flyktingar och arbetsinvandrare under hela efterkrigstiden. Skolan har lång erfarenhet av elever födda utomlands. Ändå positioneras nyanlända elever i det undersökta materialet som främlingar och problem.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62933
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_62933_1.pdf (638.2Kb)
Date
2020-01-07
Author
Nilsdotter Brown, Helena
Keywords
Integration
monokulturalitet
nyanlända elever
problemrepresentationer
Series/Report no.
Master
VT19 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV