Kielikylpy - Språkbadsmodellen i Finland ~ Finska lärare och lärarstudenter reflekterar över språkbad
Abstract
Abstract
Titel: Kielikylpy - Språkbadsmodellen i Finland ~ Finska lärare och
lärarstudenter reflekterar över språkbad
Arbetets art: Examensarbete (10 p)
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet
Institution: Svenska språket
Författare: Janne Kontio
Handledare Lilian Nygren-Junkin
Examinator: Roger Källström
Datum: VT 2006
Antal sidor: 45
Rapportnummer: VT06-1350-4
Nyckelord: Språkbad, Finland, Didaktik, Tvåspråkighet, Attityder
Syfte: Att redogöra för vad den svenska språkbadsmodellen i Finland går ut på, vad
tidigare forskning på området kommit fram till samt att genomföra en studie
för att ta reda på var språkbadet i Finland befinner sig idag. Studien
koncentrerar sig på språkbadsmodellen som en undervisningsmetod och
undersökningen har genomförts ur ett didaktiskt perspektiv. Viktiga frågor
för studien handlar bland annat om: vari ligger utmaningarna med
språkbadsundervisning? Vad ställer metoden för krav på lärarna? Passar
metoden alla elever?
Metod: Studien består av en kvalitativ studie och har genomförts med hjälp av tre
intervjuer av språkbadslärare i Helsingforsområdet samt tre intervjuer av
språkbadslärarstudenter vid Vasa universitet. I tillägg till intervjuerna har
frågeformulär skickats ut och besvarats av språkbadslärare i
Helsingforsområdet och av språkbadslärarstudenter vid Vasa universitet.
Resultat: Studien visar att språkbadslärarna i Helsingforsområdet i stor utsträckning
saknar utbildning inom språkbad. Den visar också att det finns skilda åsikter
angående om språkbadsmetoden passar alla elever eller inte, bland annat
utesluter vissa informanter felaktigt elever med fler modersmål än ett. I
jämförelse har språkbadslärarstudenterna bättre på fötterna när det kommer
till kunskaper inom språkbad men de har en större misstro till sina
språkkunskaper jämfört med lärarna i studien.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Keywords
Tvåspråkighet
Attityder
Språkbad
Finland
Didaktik
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1350-04
Language
swe