• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kielikylpy - Språkbadsmodellen i Finland ~ Finska lärare och lärarstudenter reflekterar över språkbad

Abstract
Abstract Titel: Kielikylpy - Språkbadsmodellen i Finland ~ Finska lärare och lärarstudenter reflekterar över språkbad Arbetets art: Examensarbete (10 p) Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Institution: Svenska språket Författare: Janne Kontio Handledare Lilian Nygren-Junkin Examinator: Roger Källström Datum: VT 2006 Antal sidor: 45 Rapportnummer: VT06-1350-4 Nyckelord: Språkbad, Finland, Didaktik, Tvåspråkighet, Attityder Syfte: Att redogöra för vad den svenska språkbadsmodellen i Finland går ut på, vad tidigare forskning på området kommit fram till samt att genomföra en studie för att ta reda på var språkbadet i Finland befinner sig idag. Studien koncentrerar sig på språkbadsmodellen som en undervisningsmetod och undersökningen har genomförts ur ett didaktiskt perspektiv. Viktiga frågor för studien handlar bland annat om: vari ligger utmaningarna med språkbadsundervisning? Vad ställer metoden för krav på lärarna? Passar metoden alla elever? Metod: Studien består av en kvalitativ studie och har genomförts med hjälp av tre intervjuer av språkbadslärare i Helsingforsområdet samt tre intervjuer av språkbadslärarstudenter vid Vasa universitet. I tillägg till intervjuerna har frågeformulär skickats ut och besvarats av språkbadslärare i Helsingforsområdet och av språkbadslärarstudenter vid Vasa universitet. Resultat: Studien visar att språkbadslärarna i Helsingforsområdet i stor utsträckning saknar utbildning inom språkbad. Den visar också att det finns skilda åsikter angående om språkbadsmetoden passar alla elever eller inte, bland annat utesluter vissa informanter felaktigt elever med fler modersmål än ett. I jämförelse har språkbadslärarstudenterna bättre på fötterna när det kommer till kunskaper inom språkbad men de har en större misstro till sina språkkunskaper jämfört med lärarna i studien.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/630
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT06-1350-4.pdf (192.2Kb)
Date
2006
Keywords
Tvåspråkighet
Attityder
Språkbad
Finland
Didaktik
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 1350-04
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV