• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SUGARDATING En kvalitativ intervjustudie kring ungas attityder till sugardating

Abstract
Sugardating är ett fenomen som har rapporterats och uppmärksammats men som i mindre grad utforskats med vetenskaplig grund i Sverige. Syftet med denna studie var att få en förståelse för vilka attityder och föreställningar som unga har kring fenomenet sugardating. Vidare ville vi utforska vilka gränsdragningar som görs mellan sugardating och prostitution samt vad unga tror kan tänkas påverka ett eventuellt inträde i sugardating. Studiens metodologiska utgångspunkt var en kvalitativ forskningsansats baserad på semistrukturerade intervjuer tillsammans med 7 individer i åldrarna 18-25 år från olika delar av landet. Materialet analyserades genom en tematisk analys och resulterade i tre huvudteman kopplade till studiens syfte och frågeställningar. Det teoretiska ramverket bestående av begreppen fält och kapital, roller samt sex och intimitet härleddes induktivt utifrån det insamlade materialet. Resultatet av vår insamlade empiri visar på att det finns en vansklighet att definiera sugardating och fenomenet diskuteras i termer som avtal, relation, sex mot ersättning och prostitution. Respondenternas föreställningar om de som deltar i sugardating handlade bland annat om att sugardaddies/mamas är äldre individer som besitter ett större ekonomiskt kapital än deras binära opposition sugarbabes/toyboys. Genom studien framkom även att ungas attityder till sugardating kan ha att göra med både lagstiftning och normer kring sex och intimitet och möjliga faktorer som respondenterna trodde kunde tänkas locka unga att ingå i sugardating var sociala medier, ekonomiska anledningar och behov av bekräftelse.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63116
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_63116_1.pdf (1.167Mb)
Date
2020-01-21
Author
Khalid, Roza
Hallstensson, Emma
Keywords
Sugardating, prostitution, unga, sugardaddy/mama, sugarbabe/toyboy
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV