See for yourself - En multimodal analys av humanitära hjälporganisationers kommunikation över tid
Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och i så fall hur de globala humanitära organisationerna, ActionAid och Plan International, förändrat sin kommunikation kring insamling över tid.
Teori: Representation, Sociosemiotik
Metod: Multimodal analys
Material: Tre insamlingsfilmer från vardera organisation, ActionAid och Plan International, hämtade från respektive organisations Youtube-kanal. Filmerna är hämtade från tidsperiod 2007–2019.
Resultat: Studiens resultat visar att det inte har skett någon större förändring över tid när det kommer till hur ActionAid och Plan International kommunicerar kring insamling. Stereotypa och förenklade bilder av människor och platser i utvecklingsländer är fortsatt förekommande i de tre undersökta tidsperioderna.
I samtliga filmer behandlas enbart de direkta konsekvenserna av den presenterade situationen och ingen film tar upp de djupgående och bakomliggande orsakerna till fattigdom ur ett större perspektiv. I en majoritet av filmerna är fadderskap den enda lösning som presenteras. Hur de avbildade framställs har till viss del förändrats över tid men fortsätter att upprätthålla maktstrukturer mellan de olika aktörerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-01-31Author
Aray, Lydia
Axelsson, Veronica
Keywords
Hjälporganisationers kommunikation, representation, sociosemiotik multimodal analys, stereotyper, ActionAid, Plan International
Series/Report no.
1095
Language
swe