Show simple item record

dc.contributor.authorSpetz, Matilda
dc.date.accessioned2020-01-31T15:26:17Z
dc.date.available2020-01-31T15:26:17Z
dc.date.issued2020-01-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63194
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka svenska traditionella journalisters attityder gentemot swishjournalistik. Studien ämnar att undersöka generella åsikter kring fenomenet men även att kartlägga de attityder som finns angående swishjournalistik kopplat till det journalistiska idealet transparens. Teori: Habermas teorier angående den offentliga sfären och Micheal Karlssons transparensritualer. Metod: Kvalitativ intervjustudie Material: Fem kvalitativa respondentintervjuer Resultat: De resultat studien huvudsakligen visar på är att respondenterna inte anser att swishjournalistik är likvärdig den journalistik som de själva bedriver. Swishjournalistik ses inte som tillräcklig utan behöver stöttas upp av en stabil nyhetsbas skapad av traditionella mediebolag. De negativa attityder som identifierats angående swishjournalistik är: ensidig och pengastyrd nyhetsförmedling, ignorans av pressetiska regler och ett minskat förtroende för journalistiken. De positiva attityder som identifierats är: en bredare nyhetsförmedling och möjligheten att göra mindre och mer specifika reportage. Studiens resultat visar även på att transparens är ett viktigt journalistiskt ideal som alla respondenter värderar högt och själva använde sig av i sitt journalistiska arbete. Respondenterna anser att swishjournalisterna behöver vara mer transparenta i sitt arbete än journalister som arbetar för traditionella mediebolag. De områden där swishjournalisten anses behöva vara extra transparent är: transparens rörande hur de donerade pengarna används, transparens rörande vem som har donerat pengarna och transparens rörande vilken typ av journalistik som bedrivs.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1097sv
dc.subjectJournalistik, swishjournalistik, traditionell journalistik, transparenssv
dc.title"Själva journalistiken känns också väldigt sloppy, ett hafsverk, det är enkel journalistik - En kvalitativ studie av de attityder traditionella journalister har gentemot swishjournalistiksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record