Show simple item record

dc.contributor.authorMagnusson, Nicklas
dc.contributor.authorRosander Lilja, Felicia
dc.date.accessioned2020-02-03T09:45:58Z
dc.date.available2020-02-03T09:45:58Z
dc.date.issued2020-02-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63196
dc.description.abstractSyfte: Syfte med denna studie är att undersöka åsiktsstormar i kommentarsfält på sociala medier som har blivit medialt uppmärksammade. Teori: Computer mediated communication, parasociala relationer, Agenda setting theory och medielogik. Metod: Kvantitativ innehållsanalys. Material: Kommentarer under sex svenska Instagramprofilers kritiserade inlägg på Instagram. Totalt 925 kommentarer har analyserats. Resultat: Studiens viktigaste resultat var att majoriteten av kommentarerna var stöttande till inlägget samt positiva i ton. Dessa resultat skiljer sig något när vi tar hänsyn till faktorer som kön på kommentarsförfattare och Instagramprofil, samt om kommentaren genererade svar eller om den i själva verket var ett svar på en annan kommentar. Kommentarens ställningstagande visade sig även få påverkan på ton.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1099sv
dc.subjectKommentarsfält, Instagram, åsiktsstorm, kritikstormsv
dc.titleKampen om kommentarsfältet - En kvantitativ innehållsanalys om åsiktsstormar i kommentarsfält på Instagramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record