Planteringar vid järnvägen. Funktion och organisation under stambanornas första tid
Abstract
I den här licentiatuppsatsen undersöks planteringar vid de första stambanorna i Sverige
mellan åren 1855–1875. När järnvägar för persontrafik började byggas i mitten av 1800-talet
innebar de en stor förändring av samhället,
landskapet och människors vardagsliv. Inom
det nya stora tekniska systemet användes planteringar för olika funktioner – till prydnad,
nytta och skydd. Undersökningen tar sin
utgångspunkt från fyra exempel – Alingsås,
Eslöv, Stockholms södra station och Hallsberg.
Vi får följa hur arbetet med de första planteringarna gick till, hur planteringsverksamheten
inom Statens järnvägar fick en egen organisation
och vilka motiv som låg bakom planteringarna.
Planteringar vid järnvägen sätts också in i sitt
sammanhang genom en utblick till den internationella händelseutvecklingen och samtidens
syn på naturen, park och trädgård. Licentiatuppsatsen utgår från tidigare okänt arkivmaterial
och visar att planteringar var en given del i de
nya järnvägsanläggningarna och i omformandet
av landskapet. This licentiate thesis examines gardens and plantations along the first Swedish state railways. The purpose of the investigation is to depict the planting activities during the years
1855–1875 by studying contemporary archival sources. In the field of railway history the
technology in the railway system, the vehicles and the impact of the railways on society are
largely investigated. However, the green areas connected to the railways are quite unknown
and not acknowledged as a cultural heritage.
Starting with four early stations – Alingsås, Eslöv, Stockholm and Hallsberg – several
kinds of archival materials have been found in different archives. The material is analysed
using the concepts role, meaning and organization. The licentiate thesis investigates when
the planting activities were initiated, what kind of plantations were made along the railways,
what role they played and how the organization behind the planting activities was arranged.
By analysing the shifting organization of the planting activities, this study has rediscovered large quantities of archival material hitherto believed to have been discarded. This investigation intends to contribute to the understanding of how railway areas were designed
and why the creation of attractive green environments was considered so important during
the second half of the 19th century.
Link to web site
https://www.bokus.com/bok/9789179630263/planteringar-vid-jarnvagen-funktion-och-organisation-under-stambanornas-forsta-tid/
https://www.adlibris.com/se/bok/planteringar-vid-jarnvagen-funktion-och-organisation-under-stambanornas-forsta-tid-9789179630263
https://www.ub.gu.se/sv/hitta-material/actapublikationer
Publisher
Göteborgs universitet
View/ Open
Date
2020Author
Lindgren, Anna
Keywords
Planting activities
Garden history
Plant nurseries
Swedish railways
State railways
Railway gardens
Station parks
Cultural heritage
Domestication theory
19th century
Publication type
licentiate thesis
ISBN
978-91-7963-026-3 (tryckt)
978-91-7963-027-0 (pdf)
ISSN
0284-6578
Series/Report no.
Gothenburg studies in Conservation
47
Language
swe