Riktade statsbidrag - Ansvarsfördelning mellan Skolverket och kommun
Abstract
Bakgrund och problem: Statens skolverk har på uppdrag av regeringen utformat,
ett riktat statsbidrag för insatser som syftar till att minska barngruppernas storlek i
förskolan som kommunala huvudmännen kan söka. Bidragen används av staten som
ett direkt styrmedel över huvudmännen då de kan påverka och förverkliga
regeringens politik. Detta har skapat en offentlig debatt eftersom det statliga bidraget
slår en kil i den kommunala självbestämmanderätten över skolsystemet.
Syfte: Att identifiera ansvarsfördelningen mellan statens skolverk och kommunala
huvudmän när de riktade statsbidragen fördelas ut, samt vilket ansvarsutkrävande
respektive part kan förvänta sig av den andra.
Avgränsningar: De riktade statsbidragen är många och delas ut av flera statliga
myndigheter till mottagare som ska uppfylla dess syften. Uppsatsen har fokuserat på
det riktade statsbidraget för mindre barngrupper som delas ut av den statliga
myndigheten Skolverket i en specifik kommun. Uppsatsen är inte utformad så att
iakttagelserna kan generaliseras till alla kommuner, utan lyfta fram mönster och
problembilder som kan vara relevanta.
Metod: En kvalitativ metod genom att tillämpa 4 intervjuer riktade till kommunala
huvudmän och granskning av offentligt tryck. Med hjälp av vår teoretiska
referensram om ansvarsutkrävande, centralisering och decentralisering har det
empiriska resultatet analyserats utifrån ansvarsfrågan mellan statens skolverk och
kommunala huvudmän.
Resultat och slutsatser: En tydlig ansvarsfördelning mellan Skolverket och de
kommunala huvudmännen har identifierats för bidraget. Dock skapar utformningen
av det riktade statsbidraget kritik och en dualistisk styrning som ger avkall på den
lokala anpassningen av verksamheten för huvudmännen.
Förslag till vidare forskning: Studera vidare vad Skolverkets nya styrmodell
innebär och vilka effekter som den medför för kommunala huvudmän.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-02-06Author
Hansson, Marcus
Aadan, Abdirizak
Keywords
Centralisering, decentralisering, ansvarsutkrävande, huvudmannaskap, Skolverket, styrning, beslut.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
19-20-7
Language
swe