dc.description.abstract | Abstract
Arbetets art: Examensarbete om10p inom LAU 350
Titel: Motivation & motivationsarbete i förskola och skola
Författare: Jessica Andersson & Mira Bjerner
Handledare: Pär Engström
Examinator: Daniel Seldén
Datum: 2005-05-26
Bakgrund:
Vi är två lärarstudenter som båda har inriktat oss mot tidigare åldrar och följts åt under delar
av vår utbildning och ville skriva examensarbetet tillsammans. Vi började fundera kring vad
som är grunden för människors lärande och utveckling eftersom, det är just det som är kärnan
i vårt kommande yrke enligt oss. Vilka krafter är det egentligen som driver elevers arbete
framåt? Våra samtal resulterade alla i att vi återkom till ordet motivation. Frågor vi ställde oss
var: Hur utvecklas motivation?, Vad väcker motivationen? och Vad gör ett barn motiverat att
lära?. Att tala om lust och motivation på ett teoretiskt plan är inte svårt, utmaningen ligger i
att genomföra det praktiskt. Vi hoppas att detta examensarbete ger oss kunskaper och verktyg
som hjälper oss att finna svaret på hur vi kan arbeta så att barnens motivation blir grunden i
vårt kommande pedagogiska arbete.
Problemformulering:
Vårt övergripande problem är att ta reda på hur lärare arbetar med och ser på elevers
motivation. Vi har valt att intervjua pedagoger som arbetar i förskolan och skolan för att se
om det finns någon skillnad mellan de olika verksamheterna. Vi finner det intressant att
undersöka både hur skolan och förskolan arbetar dels för att vi har behörighet för båda
verksamheterna och därför kan komma att arbeta i bägge men också för att pedagogerna har
olika utbildning och förutsättningarna ser olika ut i skolan och förskolan
Syfte:
Syftet med vårt examensarbete är att visa på hur pedagoger i förskolan och skolan kan arbeta
för att utveckla barns motivation, men även att sprida kunskaper och insikter om hur man kan
arbeta med motivation i pedagogiska verksamheter.
Metod:
Vi har valt att tillämpa oss av en kvalitativ metod av datainsamling för att uppnå vårt syfte
samt besvara våra frågeställningar. Detta val var självklart för oss eftersom vi vill försöka
tolka och förstå pedagogerna, då vår undersökning syftar till att beskriva pedagogernas egna
uppfattningar om motivation (Patel & Davidsson, 2003). Vi har använt oss av kvalitativa
intervjuer eftersom vi vill se på motivation ur pedagogernas egna perspektiv (Kvale, 1997).
Resultat:
Vi har inte kunnat se några egentliga skillnader mellan pedagoger i förskolan och skolan. De
flesta pedagogerna ansåg att motivationen är viktig för att lära och att det finns en relation
mellan de två begreppen. Pedagogerna hade också lättare att se om ett barn är omotiverat än
tvärtom och de tyckte det var svårt att veta hur de kan arbeta för att utveckla motivationen.
Trots det hade samtliga pedagoger konkreta tankar och funderingar på vad de kan göra för att
främja barnens motivation.
Nyckelord: Motivation, lärande, barn, pedagoger, pedagogiska verksamheter | eng |