Show simple item record

dc.contributor.authorBörtin, Mathias
dc.contributor.authorEricsson, Martin
dc.date.accessioned2020-02-13T15:08:57Z
dc.date.available2020-02-13T15:08:57Z
dc.date.issued2020-02-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63381
dc.description.abstractDenna uppsats handlar om hur organisationer använder employer branding i praktiken och i synnerhet hur detta praktiska arbete påverkar kulturen i organisationerna. Fyra olika organisationer har studerats, Tullverket, Västra Götalandsregionen, Oddwork och Polestar. Dessa organisationers praktiska arbete med employer branding och dess påverkan på företagskulturen har analyserats med hjälp av ett teoretiskt ramverk bestående av Foucaults bok Övervakning och straff, en artikel av Power om kontroll och mätning samt en artikel av Tajfel om social identifikation samt tidigare studier av employer branding och företagskultur. Forskning har bedrivits i form av en kvalitativ flerfallsstudie. Uppsatsens huvudsakliga slutsats är att arbetet med employer branding i de studerade organisationerna påverkar deras kultur och att koncepten är tätt sammanlänkade men att den påverkan employer branding har på kulturen varierar mellan organisationerna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisationsv
dc.relation.ispartofseries19:31sv
dc.subjectEmployer brandingsv
dc.subjectföretagskultursv
dc.subjectmätningsv
dc.subjectkontrollsv
dc.subjectsocial identifikationsv
dc.titleEmployer branding i praktiken och dess påverkan på företagskultursv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record