dc.contributor.author | Miller, Alvina | |
dc.contributor.author | Lindhé, Maja | |
dc.date.accessioned | 2020-03-03T07:56:30Z | |
dc.date.available | 2020-03-03T07:56:30Z | |
dc.date.issued | 2020-03-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/63650 | |
dc.description.abstract | Skolfrånvaro är ett existerande problem för barn och unga i Sverige vilket kan ses resultera i allvarliga och långtgående konsekvenser. Denna studie undersöker genom en kvalitativ ansats upplevelsen av Magelungens hemmasittarprogram (HSP) i syfte att ta till vara på och fördjupa kunskapen om detta
behandlingsprogram. Tio behandlare och tre ungdomar som deltagit i HSP intervjuades. Materialet analyseras genom en tematisk analys. Tre teman och elva underteman skapades. Resultaten lyfter fram att manualen, känslorna och relationerna upplevdes vara verksamma i behandlingen. HSP upplevs vara en unik insats men har vissa utvecklingsmöjligheter enligt behandlarna. I uppsatsens avslutande diskussion kopplas resultaten till tidigare forskning om skolfrånvaro samt ger rekommendationer på vidare forskning, däribland utveckling av HSP i enlighet med teorier om gemensamma faktorer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | ”B ö rjan ä r redan bö rjan på avslutet – en kvalitativ utvärdering av Hemmasittarprogrammet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |